Opinie: Werkstress, een zegen voor de toekomst!?

Opiniestuk van Eddy Veltink, bestuurder Transport en Logistiek

Redactie
Door Redactie 17 juli 2019

Het is genieten in Nederland, de economie bloeit, de wegen zijn overvol en we werken ons een slag in de rondte. Kortom, we zitten in een situatie die precies past bij hetgeen onze overheid wenst. Volle kracht vooruit!

Tel daarbij op het pensioenakkoord en voor vele Nederlanders ziet de toekomst er zonnig uit. Hoe dat kan? Simpel, door de toenemende werkdruk zal een groot gedeelte van de beroepsbevolking eerder komen te overlijden waardoor de gemiddelde levensverwachting daalt. En dan daalt de aow-leeftijd mee, toch?!

Komt, na lezen van bovenstaande, ondertussen de stoom uit je oren? Mooi, dan ben je het waarschijnlijk met mij eens dat dit niet het gewenste toekomstperspectief hoort te zijn.

Wat speelt is een enorm toegenomen werkdruk. In veel sectoren treffen we dit aan, maar wellicht meest in het oog springend is wel de transport en logistieke sector. In de transport zien we ondertussen de uitwassen op de parkeerplaatsen, de enorme files en gestreste bezorgdiensten.

In de logistiek zien we ook een enorme inzet van arbeidsmigranten, dit onder de noemer dat de Nederlandse werknemers niet te vinden zijn. Zou het wellicht te maken kunnen hebben met de lonen, arbeidsomstandigheden en het schofterige gedrag op de werkvloer?  

Hoe dan ook, gaan we nog een tijdje zo door dan wordt Noord Brabant straks aangeduid als Nordi Brabantski. Een regio niet meer bekend om de varkens (en carnaval) maar om de voertaal die Oost Europees is.

Bij FNV zien we ondertussen steeds vaker meldingen binnenkomen over onveilige situaties, uitbuiting en buitensporige werkweken. Kortom, ongezond hoge werkdruk.

Op langere termijn levert ongezonde werkdruk werkstress op. Blijkbaar vinden we het ondertussen normaal dat dit erbij hoort. Immers, onze pakketjes moeten binnen 24 uur worden bezorgd. Of die chauffeur of distributiemedewerker vervolgens die vanzelfsprekendheid moet bekopen met buitensporige verwachtingen doet er kennelijk niet toe. Daarnaast vertroebelt het beeld van werkstress door de inzet van flex of arbeidsmigranten. Immers, op het moment dat het zich aandient wordt de werknemer vriendelijk bedankt om vervolgens thuis om te leren gaan met de ontstane ellende.

Dat de instroom van jonge chauffeurs in onze sector achterloopt heeft mijn inziens alles te maken met het beeld van de sector. Een familielid die dagelijks geconfronteerd wordt met de uitwassen in zijn/haar sector zal dit ongetwijfeld uitleggen als; ‘bezint eer ge begint’. 

Ik denk oprecht dat het huidige tij te keren is, al blijft het uiteindelijk wel een ‘kip / ei’ discussie.

Alleen als de sector weer interessant is om voor langere tijd in te werken, zullen problemen als werkstress en werkdruk kunnen worden opgelost. Dat betekent dat een aantal zaken moeten worden aangepakt, zoals:

  • De basis moet écht beter! Als werknemer moet je je inkomen kunnen verdienen in de door vakbonden hard bevochtigen 8-urige werkdag (of 40 uur per week).
  • Flex moet nog harder worden bestreden. Stelselmatige inzet van flex deugt niet en werkt uitbuiting in de hand. Het is en blijft een pervers verdienmodel en hoort alleen gebruikt te worden voor ‘piek en ziek’.
  • Stelselmatig overwerk moet worden ingedamd. Het is ongezond en is feitelijk ook nog eens ‘broodroof’. Als er een tekort is aan goed geschoold personeel, waar ligt die oorzaak dan?
  • Meer respect voor de werknemers in deze sector, zowel voor de buitenlandse chauffeurs en werknemers in de distributiecentra alsook de Nederlandse werknemers.
  • Een aanzienlijk betere handhaving op het gebied van rij- en rusttijden. Het kan niet zo zijn dat werkgevers dergelijke boetes als ondernemersrisico incalculeren. De veiligheid en gezondheid is in het geding. Wanneer dat bewust wordt genegeerd moet de opdrachtgever, werkgever en overheid dat op een dusdanige manier ‘voelen’ dat van herhaling geen sprake kan zijn.

Voor de sceptici onder ons. Ja, dat gaat niet 1, 2, 3 lukken. Zeker niet wanneer in ons omringende landen uitbuiting voortduurt. Maar voor alles geldt: niets doen levert in ieder geval niets op!

Eddy Veltink, bestuurder Transport en Logistiek

Help ons verbeteringen aan te brengen in de cao. Vul de enquête over werkdruk en overwerk in.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.