Opinie: Eerlijk delen in klimaat en oude dag voorziening

van kaderlid Anne van Dijk

Door Redactie 14 februari 2019

Alle politieke partijen zouden eerlijk delen van lusten en lasten voorop moeten stellen.

Verkiezingscamouflage over eerlijk delen bij klimaat en oude dag voorziening.

Plots werpen VVD en CDA zich op als verdedigers van de gewone man. Zij verklaren dat de kosten van het bestrijden van klimaatverslechtering slecht zijn.

Wat beide partijen zouden moeten doen is de gewone man beschermen tegen klimaatverslechtering. Het is de gewone man die de gevolgen ondervindt van stormen, overstromingen, ontwortelde bomen. Niet de rijken. Die wonen ver weg van vervuilende industrie. Die wonen niet naast snelwegen met fijnstof. Die hebben veel meer dan de gewone man geprofiteerd van de hypotheek aftrek van belastingen. In plaats daarvan wordt afgegeven op het bestrijden van klimaat verslechtering. En dat terwijl Nederland achterloopt in het verminderen van Co2 uitstoot ten opzichte van ons omringende landen. Zelfs achterloopt ten opzichte van de gemiddelde vermindering in de EU.

Wat alle politieke partijen zouden moeten doen is eerlijk delen van lusten en lasten vooropstellen.

Als nu gaat om belastingheffing, klimaatverbetering of de oude dag voorziening. Helaas hebben zowel VVD als CDA dat niet gedaan en lijken dat ook in de toekomst niet te doen. Beide partijen hebben de AOW-leeftijd verhoogd en versneld verhoogd waardoor de gewone man, die lichamelijke arbeid doet, onevenredig getroffen wordt. In Nederland wordt de AOW-leeftijd 8 jaar eerder verhoogd naar 67 jaar dan in Duitsland en België.

Het CDA die zich erop voorstaat voor eenverdieners op te komen, heeft er mede voor gezorgd dat echtparen waarvan één betaald werk doet, het met een halve AOW moeten doen (sinds 2015) tot dat beide partners de (stijgende) AOW-leeftijd hebben bereikt. Het wrange is dat een alleenstaande 20% meer AOW krijgt dan de halve AOW en dat terwijl daarvan 2 mensen rond moeten komen. Vooral mensen die lichamelijke arbeid doen worden door de misstand van de halve AOW getroffen. Zeventig procent van hen is eenverdiener.

De gezamenlijke vakbonden zeggen stop!

De gezamenlijke vakbonden hebben stop gezegd tegen de huidige oneerlijke verdeling van de lasten en de nog komende oneerlijke verdeling. Vakbonden roepen de politieke partijen op tot inkeer te komen en roepen de burgers op te gaan stemmen bij de provinciale statenverkiezingen die ook verkiezingen zijn voor de eerste kamer. Vakbonden roepen op ga stemmen en stem op partijen die de vakbondsvoorstellen voor een eerlijke oude dag voorziening steunen.

• De pensioenen indexeren. Dat geldt voor alle generaties. Het gezamenlijke pensioenvermogen is in 10 jaar van 800 miljard gegroeid naar 1400 miljard. Onnodig strenge voorschriften maken dat er niet geïndexeerd mag worden.
  • Bevries de verhoging van AOW-leeftijd op 66 jaar en stop de oneerlijke verhoging van de leeftijd. Een gemiddelde levensduur stijging van 1 jaar moet niet leiden tot 1 jaar later AOW. Een jaar aan het eind van je leven is iets anders dan aan het eind van werkzaam leven. Bovendien leven mensen die lichamelijke arbeid doen korter en korter gezond.
  • Geen vermindering van pensioenrechten. Tot 1977 werd gerekend met 4% rekenrente om de dekkingsgraad te berekenen. Bij de belasting doen zij dat nog steeds als het om je vermogen gaat. Herinvoering van de rekenrente betekent geen afboeking van pensioenrechten.
  • Schaf de boete op eerder ophoud regelingen af. Door de boete kunnen vakbonden en werkgevers geen passende oplossingen overeenkomen voor mensen die door slijtend werk nu de AOW-leeftijd niet werkend halen.
  • Het afschaffen van de doorsneepremie pensioen, waardoor eenieder een gelijk percentage betaald over zijn of haar loon (dus laagbetaalden minder en hoog betaalden meer), mag niet leiden tot kosten afwenteling op werknemers. De kosten worden door het CBS geschat op 60 tot 100 miljard.
  • Stop het streven van kabinet en werkgevers om het pensioenstelsel te verslechteren naar een beschikbare premieregeling waardoor de risico’s van rente en rendementen alleen bij de werknemer komen te liggen. De enigen die hierover enthousiast zijn, zijn de werkgeversvereniging VNO.

A.P. van Dijk,
Drachten