Vernieuwen is goed, versterken is beter

Medezeggenschap is meer dan meepraten

Door Redactie 11 juni 2019

Is het jou ook opgevallen? Het gonst van de vernieuwing in medezeggenschapsland! Dat is goed, ook medezeggenschap moet met zijn tijd mee. Maar soms sneuvelt daarbij de kernwaarde van de medezeggenschap en blijft alleen ‘meepraten’ over. Daarom organiseert de FNV een studiedag voor ondernemingsraden in de non-profit-sectoren.

Ondernemingsraden proberen nieuwe werkwijzen en structuren uit. Ze willen het proces soepeler en effectiever te maken of meer inbreng van de medewerkers regelen. Dat maakt het or-werk vaak aantrekkelijker. Maar soms worden modellen bedacht die medewerkers wel meer stem geven, maar niet meer invloed.

Verschil inspraak en medezeggenschap

Maar er is principieel verschil tussen inspraak (meepraten over) en medezeggenschap (invloed op). De FNV heeft daar onderzoek naar laten doen. We hebben het antwoord gevonden op de vraag: hoe kun je vernieuwen, zonder ‘het kind met het badwater weg te gooien’? Wil jij ook weten wat de kernwaarde van medezeggenschap is en hoe de meetlat voor medezeggenschap werkt?  Kom dan naar de studiedag voor or-leden uit de non-profit-sectoren op woensdag 9 oktober.

Op die dag willen we de volgende onderwerpen behandelen:

• verschillende vormen van vernieuwing en hun succesfactoren en valkuilen
  • samen ontdekken wat de kernwaarde en ijkpunten van de medezeggenschap zijn
  • inzicht ontwikkelen in góede manieren om de medezeggenschap te versterken
  • oefenen met de ‘meetlat medezeggenschap’ aan de hand van (jouw eigen) voorbeelden van vernieuwing

Save the date! Binnenkort ontvang je een uitnodiging met aanmeldmogelijkheid.