Word jij het gezicht van de FNV voor de klas?

Door Redactie 03 juli 2019

FNV verzorgt jaarlijks een groot aantal gastlessen, met name op de scholen voor het middelbaar beroepsonderwijs. Dat is het werk van jonge enthousiaste gastlesdocenten en consulenten of bestuurders. Maar de praktijk van de werkvloer en de arbeidsverhoudingen, die kennen actieve leden van de bond het best.

Ben je geïnteresseerd in het vakbondswerk en wil je je inzetten om studenten die een opleiding op het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) volgen voor te lichten over werk en vakbond? Hou je van je vak en wil je jouw kennis inzetten om jongeren te informeren over de praktijk op de werkvloer, arbeidsomstandigheden loon en andere arbeidsvoorwaarden? Dan willen we graag met jou in contact komen!

We zoeken actieve leden die hun kennis over hun vak en het vakbondswerk willen inzetten voor informatieverstrekking over werk, arbeidsverhoudingen en de vakbond in de vorm van gastlessen op school. Samen met de gastlesdocent die namens de FNV gastlessen verzorgt in het MBO, geef je voorlichting over het werk, de arbeidsverhoudingen in jouw bedrijf en sector en het werk van de vakbond aan studenten die werkend leren (BBL).

In de gastlessen komen aan de orde:

• Wat komt er kijken als je aan het werk gaat na school?
  • Hoe zijn de arbeidsomstandigheden waaronder jij en je collega’s werken?
  • Wat is het loon en wat zijn de arbeidvoorwaarden waar je recht op hebt?
  • Wat zijn je rechten tijdens de beroepspraktijkvorming of de stage?
  • Krijg je goede begeleiding bij de beroepspraktijkvorming of de stage?
  • Wat is het werk van de vakbond en hoe kun je bond gebruiken om sterker in je werk te staan?

Als co-gastlesdocent vertegenwoordig je de FNV en geef je informatie over werk en inkomen aan studenten. Hierbij werk je nauw samen met de (professionele) gastlesdocenten die voor de FNV gastlessen verzorgen. Je geeft gastlessen onder verantwoordelijkheid van Bureau Gastlessen dat de gastlessen organiseert en uitvoert.

Wat vragen we van je?

• Recente kennis van de werkvloer en goede kennis van de arbeidsverhoudingen in je bedrijf of sector
  • Praktijkkennis sector overdragen aan jongeren
  • Je spreekt de taal van de jongeren