Slapend dienstverband

Geen enkele aanleiding meer dienstverband ongewenst “slapend” te houden na twee jaar ziekte.

Door Redactie 12 april 2019

Werkgevers lopen geen risico meer dat ze geen vergoeding voor de transitievergoeding krijgen als ze na twee jaar ziekte een werknemer ontslaan. Hiermee kan een einde komen aan de toenemende praktijk van ‘slapende dienstverbanden’.

In diverse media is de afgelopen weken aandacht geweest voor de problematiek van de slapende dienstverbanden. Met de publicatie van de “Regeling compensatie transitievergoeding” in de Staatscourant is het laatste inhoudelijke argument van tafel van werkgevers om werknemers tegen hun wens na twee jaar ziekte niet te ontslaan. Medewerking van de werkgever zal nog steeds een voorwaarde zijn, dus wat in de praktijk exact de gevolgen zullen zijn van deze regeling is nog onbekend.

Hoe zat het ook al weer?

Sinds 1 juli 2015 is het nieuwe ontslagrecht van toepassing als gevolg van het inwerking treden van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). Een belangrijke verandering was dat ook zieke werknemers bij ontslag na twee jaar recht hebben op een transitievergoeding vergelijkbaar met ‘gezonde’ werknemers die ontslagen worden.

Echter wat niet veranderd is, is dat de loondoorbetalingsverplichting na twee jaar ziekte komt te vervallen. In combinatie met het ontbreken van een ontslagplicht bij ziekte heeft dit de deur open gezet naar zogenaamde ‘slapende dienstverbanden’. Werknemers worden niet ontslagen maar de loondoorbetaling wordt stopgezet.

Op deze wijze wordt aan de verplichting tot het betalen van een transitievergoeding ontkomen. Dit is ondertussen zo ongeveer de reguliere praktijk geworden. Alleen al bij de FNV liggen er ondertussen honderden dossiers met slapende dienstverbanden. Hierover is de afgelopen jaren veel over gezegd en geschreven.

Deze praktijk is een doorn in het oog van velen. Daarom is besloten tot de komst van een ‘Compensatie transitievergoeding bij ontslag na langdurige arbeidsongeschiktheid’. Een regeling op grond waarvan werkgevers worden gecompenseerd voor de kosten bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid verschuldigde transitievergoeding.

Die compensatie kan plaatsvinden vanuit het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf) waar een verhoging van de (uniforme) premie tegenover zal staan. Vanaf april 2020 kunnen werkgevers met terugwerkende kracht uitbetaalde transitievergoedingen bij ontslag declareren bij een nieuw in het leven te roepen fonds. Dit wordt uitgevoerd door UWV.

Toch toename slapende dienstverbanden

Sinds de aankondiging van deze maatregel zien we het aantal slapende dienstverbanden nauwelijks dalen, sterker, alleen maar verder toenemen. Werkgevers gaven als argument dat ze eerst zeker willen zijn dat dit compensatiefonds er ook echt gaat komen. Ook voor werkgevers is de overheid niet altijd een even betrouwbare partner geweest. Met de aankondiging in de Staatscourant is de laatste onzekerheid weggenomen. FNV roept werkgevers dan ook op nu werk te gaan maken van de stapels dossiers die we hebben liggen en werknemers te geven waar ze recht op hebben: een fatsoenlijke transitievergoeding.

Er wordt overigens ook gewerkt aan een vergelijkbare compensatie regeling voor werknemers die ontslagen moeten worden door gedwongen bedrijfsbeëindiging door de werkgever en faillissement.

Dit zal in 2021 worden wat betreft uitvoering. Zodra duidelijk is hoe deze regeling er precies uit gaat zien zullen wij hier over ook via best nieuws jullie op de hoogte brengen.