Bezoek voorzitter Zimbabwaanse vakcentrale

Ontmoet Peter Mutasa

Door Redactie 02 april 2019

Peter Mutasa, voorzitter van de Zimbabwaanse vakcentrale Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU) bezoekt Nederland van 10 tot 13 april a.s.

Peter Mutasa

Eind 2017 gingen de Zimbabwanen feestend de straat op: na 37 jaar was Mugabe eindelijk weg. Opzij gezet door de militairen die daarmee ineens populair werden. Maar de vreugde was van korte duur. Vandaag de dag vindt is er in Zimbabwe weer volop geweld en onderdrukking plaats door politie en leger. Dit is met name ook tegen werkenden, hun vakbonden en andere maatschappelijke organisaties gericht omdat zij in verzet komen tegen de maatregelen van de regering die het leven.En nu wordt Zimbabwe ook nog getroffen door een ramp van ongekende grootte: de orkaan Idai die in delen van het land grote verwoestingen heeft aangericht.

De ZCTU speelde eind van de vorige eeuw een belangrijke rol in het tot stand komen van de eerste oppositiepartij in Zimbabwe.Ook toen de ZCTU zich daarna weer meer beperkte tot haar rol als vakbond lag ze regelmatig in de clinch met de regering en werden vakbondsactivisten gearresteerd, gemarteld en vermoord. De onderdrukking door de regering leek succes te hebben: de ZCTU boette sterk aan kracht in. Maar in het verzet tegen de nieuwe regering en president Mnangagwa bloeide de ZCTU weer op en werd een van de leidende krachten.

De FNV heeft de ZCTU jarenlang gesteund. In deze voor de ZCTU moeilijke tijden willen wij opnieuw steun gaan verlenen aan hun communicatiekanaal, het vakbondsblad “the Worker”.

Tijdens zijn bezoek zijn er twee mogelijkheden om Peter Mutasa te ontmoeten en met hem in gesprek te gaan:

• Op de Afrikadag van de Foundation Max van der Stoel op zaterdag 13 april in het KIT Amsterdam geeft hij een lezing. Hiervoor moet je een ticket kopen via: www.afrikadag.nl.
  • In  het FNV Centraal Vakbondshuis, Hertogswetering 159, 3543 AS Utrecht, op vrijdagmiddag 12 april om 14.30 . Gratis toegang, maar meld je aan voor 6 april bij het secretariaat van de sub Sahara Afrikawerkgroep: gerhardconsten@gmail.com.