Weer 3 jaar uitkering bij werkloosheid kinderopvang

Door Redactie 13 september 2018

Als je werkloos werd in de kinderopvang kreeg je nog maar 2 jaar WW. In je cao zijn afspraken gemaakt over verlenging van deze periode naar maximaal 3 jaar. Dit gebeurt via de Private Aanvulling WW en WGA (PAWW). De PAWW is op 1 september 2018 ingegaan. Wat betekent dat voor jou?

Als je na 1 september 2018 werkloos raakt en dat na 2 jaar nog steeds bent, dan krijg je mogelijk een aanvulling op je WW. Dat is de PAWW. En die krijg je maximaal 1 jaar.

Wat jij daar van merkt

Jij betaalt zelf vanaf 1 september een bijdrage (premie) daarvoor. Dat wordt door je werkgever ingehouden op je brutoloon. Hier hoef je zelf niets voor te regelen, dat doet je werkgever.

Waarom was dit nodig?

Sinds 1 januari 2016 is de WW- en de WGA-tijd wettelijk stapsgewijs verkort. Daarvoor kreeg je 38 maanden uitkering bij werkloosheid. Dat is langzaam teruggebracht tot 24 maanden. Omdat de werkgevers en de werknemers 2 jaar te kort vonden zijn er afspraken gemaakt in de cao om een aanvulling daarop te geven.

Meer informatie over de PAWW

Bekijk ons filmpje waarin we uitleggen wat de PAWW is.
Lees de antwoorden op de meest gestelde vragen op de site van Stichting PAWW.

paww-filmpje

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.