Medewerkers Belastingdienst houden vaste toelage TOD

Door Redactie 17 oktober 2018

De Advies- en Arbitrage Commissie (AAC) heeft de vakbonden begin oktober in het gelijk gesteld over het behoud van de vaste toelage onregelmatige dienst (TOD) bij de Belastingdienst. Vakbonden en de dienstleiding konden het niet eens worden of de TOD vervalt wanneer je naar een andere functie overstapt zonder onregelmatige werktijden.

Bij onder meer de Douane hebben medewerkers die minimaal 5 jaar voor hun 55e een functie hebben met onregelmatige diensten, recht op een vaste toelage onregelmatige dienst, en geen verplichting meer tot het draaien van nachtdiensten. Deze vaste toelage behoudt de medewerker, ook al wijzigt de functie zonder onregelmatigheidsdienst. Voor veel medewerkers gaat het om een substantieel deel van hun inkomen.

De dienstleiding is van mening dat bij het wijzigen van de functie zonder onregelmatige werktijden de vaste TOD komt te vervallen. De vakbonden waren het hier niet mee eens. De AAC heeft de vakbonden volledig in het gelijkgesteld.

Dit betekent dat de medewerkers hun vaste TOD behouden ook al wijzigt de functie zonder onregelmatige diensten. Hiermee blijft artikel 17, vierde lid , BBRA 1984 van kracht.

Bekijk hier de definitieve uitspraak van de Advies- en Arbitrage Commissie (AAC) (pdf)

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.