Leden willen weer praten over cao waterbedrijven

Door Redactie 15 januari 2019

Eind vorig jaar hebben wij weer een rondje land gemaakt en zijn bij die bedrijven geweest waar het afgelopen jaar acties zijn gevoerd. Zo waren wij achtereenvolgens bij Dunea, Brabant Water, Groningen, Vitens en WML waarbij wij weer honderden leden en niet-leden hebben gesproken.

Overleggen voor een goede cao Waterbedrijven

Bij alle bijeenkomsten hebben wij tekst en uitleg gegeven over het mislukken van het langlopende cao proces, over de eenzijdige loonsverhoging, over de consequenties van het niet hebben van een cao. We hebben ook veel vragen kunnen beantwoorden.

Pittige discussies

We hebben het ook over de toekomst gehad, over hoe nu verder, over de positie van de medewerkers, over de positie van de vakbonden, over de houding van de werkgevers. Dit leverde soms pittige discussies op. En dat is goed, open constructieve discussies met respect voor elkaars mening. Zo kunnen we de bijeenkomsten kort samenvatten.

Werkgevers uitnodigen voor gesprek

We hebben bij alle bijeenkomsten een aantal mogelijkheden voor de toekomst besproken en bij alle bijeenkomsten is er voor dezelfde optie gekozen. We kunnen jullie dan ook laten weten dat de bonden de werkgevers zullen uitnodigen voor een gesprek om te kijken of de tijd rijp is om in 2019 een cao tot stand te brengen.

Wij hebben inmiddels een uitnodiging aan de voorzitter van het overleg gestuurd en hopen op korte termijn te horen of hij de uitnodiging aanneemt.

Uiteraard houden wij jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en hopen van harte dat het gaat lukken om met een mooi resultaat bij jullie terug te komen.

Zo niet, en dat is door de aanwezigen in de bijeenkomsten ook uitgesproken, dan zullen wij de strijdbijl weer opgraven en onze acties van vorig jaar hervatten!

Laten we hopen dat dit niet nodig zal blijken te zijn.

Linda Groen en Michel Hupkens
Abhilash Sewgobind en Nico de Wit

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.