Geen vrijwilligers in het Wmo-vervoer - ultimatum voor gemeente Midden-Groningen

Door Redactie 26 november 2018

De gemeente Midden-Groningen heeft een ultimatum ontvangen van FNV Taxi, omdat de gemeente heeft besloten om het ziekenvervoer voor Wmo-cliënten voortaan door vrijwilligers te laten uitvoeren. Zowel de vakbond als de 30 taxichauffeurs van De Grooth/CTS vrezen dat deze bezuiniging ten koste van de kwaliteit en continuïteit van het ziekenvervoer gaat.

Het ultimatum loopt af op dinsdag 27 november om 12.00 uur. Gaat de gemeente niet in op de eisen, dan zijn acties, werkonderbrekingen of stakingen niet uitgesloten.

Taxichauffeur zijn is een vak

Tea Panneman, taxichauffeur bij Taxi De Grooth: ‘Het is ongelofelijk dat de gemeente haar burgers en de taxichauffeurs zo in de kou laat staan. Mijn baan staat op de tocht door dit besluit. Taxichauffeur zijn is een vak, waar ik trots op ben. Mijn werk kan en mag niet door vrijwilligers worden uitgevoerd.’

‘Te gemakkelijke bezuiniging’

De gemeente Midden-Groningen heeft tekorten op de jeugdzorg en denkt te kunnen bezuinigen door het Wmo-vervoer door vrijwilligers te laten doen. Minke Jansma, van FNV Taxi noemt het een ‘te gemakkelijke manier van bezuinigen’. Jansma: ‘Het is teveel gericht op de korte termijn, zonder te kijken naar de effecten op de kwaliteit en de continuïteit van het ziekenvervoer. Bovendien betekent dit dat betaald werk wordt verdrongen door vrijwilligerswerk en dat de vakkrachten die het werk nu uitvoeren hun werkzekerheid verliezen.’

Werk hoort bij vakkrachten

Eerder voerden de taxichauffeurs een ludieke actie, die leidde tot een gesprek op 22 november jl. met wethouder Jan Jakob Boersma. Maar ook na dit gesprek is de gemeente niet van gedachten veranderd. De wethouder geeft aan de plannen goed te willen bekijken en pas vanaf juli 2019 concreet te weten hoe het plan met de vrijwilligers wordt uitgevoerd. Jansma: ‘Deze toezegging is voor onze leden echt ruim onvoldoende. Uitstel betekent nog geen afstel, zij eisen dat de gemeente de plannen niet gaat uitvoeren en dat het werk blijft daar waar het hoort: bij de vakkrachten, de taxichauffeurs.’

In actie voor hun baan en bestaan

De taxichauffeurs zijn het meer dan zat, elke dag vervoeren zij hun cliënten met veel plezier en toewijding. Jansma: ‘Maar de maat is vol. Als de gemeente haar plannen doorzet en niet ingaat op onze eisen dan kunnen de taxichauffeurs niet anders dan in actie komen voor hun baan en bestaan. Helaas kan dat ook betekenen dat de klanten hier hinder van ondervinden. Dat is het laatste wat de taxichauffeurs willen, maar dat is wèl waar de gemeente Midden-Groningen op aanstuurt. Wij hopen dan ook op begrip en steun van de klanten, zodat de chauffeurs ook in de toekomst de klanten kunnen blijven vervoeren.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.