Enthousiaste deelnemers aan Basisopleiding Overheid

Door Redactie 2 oktober 2018

'Actief worden in de sector overheid; zo doe ik dat’. 12 bevlogen deelnemers gingen hiermee aan de slag tijdens onze Basisopleiding Overheid. Een opleiding voor overheidsmedewerkers die actief (willen) zijn voor de FNV. Zij krijgen hulpmiddelen en leren vaardigheden waarmee ze goed hun vakbondswerk kunnen doen.

Volle zalen tijdens de basisopleiding overheid

De cursisten werken bij verschillende Rijksdiensten, gemeenten en onderwijsinstellingen. De eerste dag ging over basale zaken rond vakbondswerk, zoals: Waarom doen we het en hoe? En: hoe neem je je collega's mee in jouw vakbondswerk? Aan de hand van theorie, voorbeelden en oefeningen keken de deelnemers naar de principes van activerend vakbondswerk.

Wegwijs binnen de FNV

Jan Winde is zelf actief lid (voor de sectorraad Overheid). Hij vertelde hoe de FNV in elkaar zit, als vereniging en organisatie. En wat voor rol je als actief lid kunt spelen. Ook maakte hij de kaderleden wegwijs in hoe je samen kunt werken en ondersteuning kunt krijgen van je bestuurder en mensen binnen de FNV.

Activerend vakbondswerk in de praktijk

Vakbondsbestuurder Decentrale Overheden Gijsbert Boggia lichtte de praktijk toe van activerend vakbondswerk. Wat is er nodig om als vakbond lokaal resultaten te boeken op een thema als het generatiepact? Volgens hem zijn dit enkele factoren voor succes:

• een grote groep betrokkenen;
  • zichtbaarheid onder je collega's en management;
  • eigen initiatief en verantwoordelijkheid;
  • gebruik van actievormen die passen bij de mensen die meedoen.

Praktijkopdracht op eigen werkplek

Voor een praktijkopdracht gingen de deelnemers in de daaropvolgende 2 weken ook daadwerkelijk aan de slag met activerend vakbondswerk op de eigen werkplek.

Oefeningen gespreksvaardigheid

De tweede dag van de opleiding stond in het teken van het maken van een eigen plan en het oefenen van gespreksvaardigheid. Een van de deelnemers: 'Ik heb geleerd hoe ik collega’s actief kan benaderen en erachter kan komen welke issues er voor hen spelen. Dat is de eerste stap om samen dingen op te pakken. Ik heb daar in de cursus veel tips voor gekregen”.

Voorjaar 2019 opnieuw basisopleiding

Vanwege succes gaan we deze opleiding weer aanbieden in het voorjaar van 2019. Houd dus de opleidingsagenda op onze website en in onze nieuwsbrieven in de gaten!

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.