Meerderheid werkenden wil bij veiligheidsplannen betrokken zijn

portret José Kager
Door José Kager 23 april 2020

Een meerderheid van 51% van de werkenden wil graag betrokken zijn bij de plannen die zijn of haar organisatie of bedrijf maakt om gezond en veilig te werken in de Corona-tijd. 21% wil actief meedenken, 30% wil meebeslissen. Een kleine tweederde van de werkenden denkt dat zijn organisatie redelijk goed kan overleven in de nieuwe 1,5 meter economie.

Dat blijkt uit onderzoek dat Maurice de Hond deed in opdracht van FNV (Peil.nl) onder 3000 werkenden uit verschillende grotere sectoren. Veel organisaties maken deze dagen protocollen om het veilig werken op de werkvloer te organiseren.

Werknemersstem

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘We vinden het belangrijk te weten of werknemers betrokken worden bij de plannen. Tenslotte gaat het om hun gezondheid en de manier waarop ze nu of straks weer veilig de werkvloer op kunnen. De werknemersstem moet gehoord worden, en gelukkig gebeurt dat in veel sectoren al. Maar het kan en het moet beter.’

Helft werkenden maakt zich zorgen

De helft van de werkenden maakt zich (enige) zorgen om zijn veiligheid op de werkvloer, op dit moment of straks, als bedrijven weer open gaan. 42% van de werkenden is, of wordt bij plannen over veilig werken betrokken; 33% niet. Vooral in de industrie, het personenvervoer (OV, luchtvaart) en in financiële instellingen zegt 60% niet betrokken te worden. In 8% van de bedrijven is geen helemaal sprake van een plan.

Vertrouwen in leiding

Op de vraag of er al een protocol is in het bedrijf waar je werkt, zegt 30% ja, en is er positief over. 22% staat er neutraal in en 6% negatief. 27% van de bedrijven heeft nog geen protocol. Driekwart van de werkenden vertrouwt erop dat leidinggevenden de voorschriften handhaven.

Medewerker coronavoorschriften

Kitty Jong: ‘Als er eenmaal een protocol is, hebben mensen er dus ook vertrouwen in dat leidinggevenden dat goed handhaven. Wij zullen de vinger aan de pols houden of die verwachtingen ook ingelost worden. Het zou goed zijn als een werknemer met een onafhankelijke positie die check kan doen, zeg maar een medewerker coronavoorschriften. Dat kan bijvoorbeeld de al aanwezige preventiemedewerker zijn.’

Overleeft bedrijf in 1,5 meter economie?

Een kleine tweederde (64%) van de ondervraagde werknemers zegt dat hun bedrijf goed, of met beperkte aanpassingen kan voortbestaan in de beoogde 1,5 meter samenleving. Nog eens 14% zegt dat het kan, maar dat het wel grote gevolgen heeft. Precies een vijfde gelooft daar niet in, vooral in de horeca (48%), het personenvervoer (37%), de zorg (35%) en de bouw (32%).

Niet op oude leest door

Jong: ‘We moeten natuurlijk alles op alles zetten om zo veilig mogelijk te werken én te zorgen voor behoud van werkgelegenheid. Het grote gevaar is dat dit als een tegenstelling wordt gezien. Dat is het niet. Met goede protocollen die werknemers beschermen tegen besmetting, kunnen we de coronacrisis zo snel mogelijk de baas worden en brengen we de economie zo weinig mogelijk schade toe. Voor de directe toekomst moeten we niet direct weer op de oude leest door met veel onzekere contracten en hoge werkdruk. Kwaliteit van werk én het werk veilig en gezond kunnen doen moet centraal staan.’

Lees hier de cijfers van het onderzoek