Topbestuurders hebben op 7 januari minimumjaarloon al binnen geharkt

Zondag 7 januari is het FatCatDay

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 januari 2024

De 16 meest invloedrijke topbestuurders van Nederland hebben komende zondag, 7 januari, gemiddeld al net zo veel geld binnen geharkt als een werknemer met het minimumloon in een jaar verdient. Dat blijkt uit onderzoek van FNV.

Grootverdiener dit jaar is de CEO van Ahold Delhaize met een jaarsalaris van € 7,2 miljoen, gevolgd door de CEO van Philips met € 5,7 miljoen en de CEO van ASML met € 4,7 miljoen. ‘Deze lijst met salarissen van 16 topbestuurders laat de gigantische scheefgroei in Nederland zien. Werknemers met een minimumloon kunnen amper rondkomen, terwijl bestuurders en aandeelhouders van hetzelfde bedrijf meer dan rijkelijk beloond worden. Dat moet veranderen; het minimumloon moet in één klap verhoogd worden naar 16 euro’, aldus Petra Bolster, lid van het dagelijks bestuur FNV.

16e op Europese ranglijst toereikend minimumloon

Nederland staat op de 16e plaats van de Europese ranglijst voor toereikende minimumlonen. Sinds 2020 maakt FNV met Fat Cat Day, een term die overgewaaid is uit Engeland, het enorme verschil in beloning inzichtelijk. Topbestuurders van Aegon, DSM, Randstad, KPN, ING, Achmea, Rabobank, PostNL, ABN AMRO, KLM, Havenbedrijf Rotterdam, Schiphol en NS maken de lijst van 16 compleet.

7 januari is gemiddelde

Voor elk van deze topbestuurders werd voor het jaar 2022 een ratio berekend tussen het minimumloon en de totale beloning van de topbestuurder. Die ratio is gebruikt om een schatting te maken van de datum waarop de CEO in 2024 het minimumloon al heeft verdiend. In 2024 valt deze dag op 7 januari als gemiddelde van de 16 topbestuurders.

Eerlijk belonen met een leefbaar loon

Bolster: ‘Dat de CEO van Ahold Delhaize op 2 januari om 9:02 uur al een minimumjaarloon van een eigen werknemer op zijn bankrekening heeft staan is absurd. Wij pleiten voor een eerlijker verdeling van de welvaart. Er is geld genoeg om dat te betalen binnen deze bedrijven. Uit hun eigen jaarverslagen blijkt dat zowel winst als omzet gestegen zijn en er meer geld naar aandeelhouders en bestuurders is gegaan.'

Succes bedrijf afhankelijk van alle werknemers

FNV benadrukt dat het succes van een bedrijf afhankelijk is van alle werknemers. Bolster: ‘De verdeling van de salarissen laat dit echter niet zien. Mensen die zich enorm inzetten voor het bedrijf worden met het huidige minimumloon enorm ondergewaardeerd. Met alle gevolgen van dien. Wij roepen de topbestuurders op om hun werknemers eerlijk te belonen met een leefbaar loon. Daarmee hoeven ze niet te wachten totdat dit wettelijk verplicht is.’

Verhoging naar 16 euro

Volgens FNV kunnen werknemers die onmisbaar werk doen, zoals vakkenvullers, distributiecentrummedewerkers, uitzendkrachten en pakketbezorgers, wél rondkomen wanneer het minimumloon verhoogd wordt naar 16 euro. Dit bedrag is gebaseerd op 60% van het mediane loon. Dat is afgesproken in de Europese Unie en de lidstaten moeten daaraan binnen twee jaar voldoen. Tijdens de verkiezingen hebben vrijwel alle politieke partijen zich uitgesproken voor het verhogen van het minimumloon. Bolster: ‘Ik ben benieuwd hoeveel die beloftes waard zijn; feit is en blijft dat er in Nederland nu ruim 200.000 werkende armen zijn.’

De veel verdienende bestuurders op Fat Cat Day 2024

1. Ahold Delhaize – CEO Frans Muller = € 7.238,890
2. Philips – CEO Roy Jakobs = € 5.700.567
3. ASML – Peter Wennink = € 4.724.293
4. Aegon – Lard Friese = € 4.025.307
5. DSM – Dimitri de Vreeze = € 3.729.378
6. Randstad – Sander van ’t Noordende = € 3.413.461
7. KPN – Joost Farwerck = € 3.279.231
8. ING – Steven van Rijswijk = € 2.832.701
9. Achmea – Bianca Tetteroo = € 1.914.413
10. Rabobank – Stefaan Decraene = € 1.353.244
11. PostNL – Herna Verhagen = € 1.212.240
12. ABN AMRO – Robert Swaak = € 1.109.319
13. KLM – Marjan Rintel = € 783.880
14. Havenbedrijf Rotterdam – Boudewijn Siemons = € 724.686
15. Schiphol – Ruud Sondag = € 650.355
16. NS – Wouter Koolmees = € 577.339

Het volledige onderzoek staat hier.