Bijna 2 op 3 volwassenen tot 21 jaar verdient onder minimumloon

Berekende FNV Young & United op basis van cijfers CBS

Sander Wageman
Door Sander Wageman 29 januari 2024

Van iedere Nederlander van 18, 19 of 20 jaar met een baan verdient 63,3% onder het wettelijk minimumloon. Voor 326.300 van de 515.400 werkenden in die leeftijdsgroep maken werkgevers gebruik van het jeugdloon waardoor bijvoorbeeld een vakkenvuller of barmedewerker van 18 jaar tot de helft minder kan verdienen dan zijn of haar 21-jarige collega die hetzelfde werk doet.

Tot deze conclusie komt FNV Young & United op basis van de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over werkgelegenheid en minimumloon.

Het CBS heeft zijn cijfers over werkgelegenheid en het minimumloon op verzoek van FNV Young & United opgesplitst per leeftijdscategorie. Voor de categorie 15 tot en met 20 jaar heeft de vakbond zelf de doorberekening gemaakt naar 18-, 19- en 20-jarigen. Dan blijkt dat in 2022 maar liefst 63.3% van deze werkende volwassenen minder dan het wettelijk minimumloon verdient. Concreet gaat het om 326.300 van de 515.400 werkenden in deze leeftijdscategorie. De cijfers zijn relevant voor de FNV-campagne ‘Weg met Jeugdloon!’, omdat onduidelijk was hoeveel volwassenen exact onder het jeugdloon vallen.

Niet rondkomen van het jeugdloon

Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter van FNV Young & United: ‘Het is onacceptabel dat nog zoveel jongwerkenden met een jeugdloon worden afgescheept, terwijl we weten dat jongeren hier simpelweg niet van kunnen rondkomen. Deze jonge groep komt steeds vaker knel te zitten vanwege financiĆ«le problemen en krijgt fors minder salaris dan een 21-plusser die hetzelfde werk doet. Het is de hoogste tijd dat de politiek erkent dat gelijk loon voor gelijk werk essentieel is voor een gezonde en rechtvaardige samenleving.’

Roep om beloningsrechtvaardigheid steeds luider

De roep om beloningsrechtvaardigheid voor de groep van 18 tot 21 jaar klinkt steeds luider in de maatschappij. De campagne ‘Weg met jeugdloon!’ van FNV Young & United heeft steun van prominenten zoals VS-senator Bernie Sanders en EU-commissaris Nicolas Schmit (Werkgelegenheid en Sociale Rechten), elf landelijke jongerenorganisaties die een steunverklaring onderschreven en ruim 16.000 Nederlanders die de FNV-petitie voor afschaffing van het jeugdloon tekenden. Vorige week publiceerden de jongerenvakbond bovendien onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van FNV Young & United waaruit blijkt dat 84% van de Nederlanders vindt dat 18-jarigen recht moeten hebben op het volwassen minimumloon.

Jeugdloon verlagen van 21 naar 18 jaar

FNV Young & United wil dat het kabinet en de Tweede Kamer het jeugdloon verlaagt van 21 naar 18 jaar. De vakbond werkt ondertussen zelf al jaren aan het schrappen van jeugdschalen uit cao’s. In ruim twee derde van de cao’s krijgen 18-plussers al een volwassen loon. Maar in sectoren zoals supermarkten, horeca en callcenters – waar juist veel jonge mensen werken – blijven werkgevers liever gebruik maken van de ‘uitverkoop’ van arbeidskracht op basis van leeftijd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.