Nog dit jaar doorbraak nodig voor ‘Groen Staal’ bij Tata Steel

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 4 oktober 2023

De Tweede Kamer spreekt donderdag over verduurzaming van de industrie. Vakbond FNV roept de Kamer vandaag in een open brief op om daadkracht te tonen en het kabinet op te dragen nog dit jaar tot afspraken te komen met de directie van Tata Steel. Want door al het treuzelen dienen nieuwe bedreigingen zich aan, terwijl nu de kans is om Tata Steel om te bouwen tot een groene koploper in Europa en de wereld.

‘Tata Steel moet in hoog tempo verduurzamen om haar bestaansrecht te houden, zegt Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV. ‘Een doorbraak is nu nodig. Dat is niet alleen van belang voor de werknemers en omwonenden van het staalbedrijf, het zou ook enorme betekenis hebben voor de noodzakelijke vergroening van de gehele Nederlandse industrie.’

Kabinet en directie komen al 2 jaar niet tot harde afspraken

Ruim drie jaar geleden staakten de werknemers van de voormalige Hoogovens 24 dagen lang voor een toekomstbestendig, strategisch plan voor ‘Groen Staal’. Met succes, want in september 2021 gooide de directie van Tata Steel haar eigen plannen overboord en omarmde ze de nieuwe route om staal te gaan produceren met waterstof. Een mijlpaal voor klimaat, gezondheid en werkgelegenheid. Maar de afgelopen twee jaar lukte het de overheid en de directie van Tata Steel niet om tot harde afspraken te komen over vergroeningssteun en bijbehorende sociale voorwaarden.

Tata Steel kan koploper worden in verduurzaming industrie

Cihan Lacin, bestuurder FNV Tata Steel: ‘Het uitblijven van deze afspraken zorgt bij de werknemers van het staalbedrijf voor grote onzekerheid over hun toekomst. Uiteraard geldt dat ook voor de omwonenden. De eerste groene schop had vorig jaar in de grond gekund als directie en politiek samen hadden doorgepakt. Door al het treuzelen dienen nieuwe bedreigingen zich aan. Maar er is nog een goede kans om Tata Steel om te bouwen tot een groene koploper in Europa en de wereld. In een open brief aan politiek en directie roepen we hen op: laat die kans niet lopen!’