Aardbeving Marokko

FNV geschrokken van omvang en gevolgen

Door Redactie 12 september 2023

​​​​​​​De FNV is geschrokken van de omvang en gevolgen van de recente aardbeving in Marokko. De FNV kent een lange geschiedenis van solidariteit en samenwerking met de onafhankelijke vakbonden in Marokko, de agrarische vakbond FNSA en vakcentrale UMT.

Medeleven en solidariteit

Petra Bolster heeft namens de FNV inmiddels haar medeleven en solidariteit geuit met de slachtoffers en hun familieleden. Uiteraard leven we ook mee met onze leden en medewerkers die vrienden en familie hebben in de getroffen gebieden.

Onze Marokkaanse vakbondscollega’s mobiliseren op dit moment zo veel mogelijk steun onder hun leden voor de slachtoffers, zoals medische zorg, noodonderdak, voedsel, schoon water en psychosociale steun. Ook roepen ze hun leden op bloed te doneren en kleding, dekens en niet-bederfelijke levensmiddelen te verzamelen voor de hulpposten in het rampgebied.

Zwaarste aardbeving ooit

Het gaat om de zwaarste aardbeving ooit in het Noord-Afrikaanse land, met een kracht van 6,8. Het epicentrum lag vlak bij de historische stad Marrakesh. In het getroffen gebied van de Atlasregio is de schade groot. Zeker 300.000 mensen zijn getroffen door de aardbeving, schat de VN.

Volgens officiële cijfers zijn tot nu toe zeker 2122 mensen om het leven gekomen, en zijn er bijna 2500 gewonden gemeld. Maar de verwachting is dat deze cijfers nog oplopen.

Actieve vakbonden

In Marrakesh, Agadir en omgeving zijn de vakbonden actief waarmee de FNV intensieve contacten onderhoudt. Onder de leden van deze vakbonden en hun familieleden zijn ook slachtoffers gevallen, van sommigen zijn de huizen ingestort. Er zijn ook vakbondskantoren beschadigd.

Via een solidariteitsverklaring heeft de FNV haar vakbondscollega’s een hart onder de riem gestoken; ook zal de FNV via haar Solidariteitsfonds openstaan voor de mogelijkheid om haar partnerbonden in de toekomst financieel te ondersteunen om de klap van de aardbeving te boven te komen.

Het Rode Kruis heeft kort na de aardbeving gironummer 6868 opgezet. De FNV roept op om aan dit nummer te doneren.