Nieuw bestuur, vertrouwde voorzitter voor FNV Young & United

Positie van jongeren in de samenleving versterken

Sander Wageman
Door Sander Wageman 28 juni 2023

FNV Young & United heeft een nieuw bestuur. Naast de (her)verkiezing van voorzitter Yasmin Ait Abderrahman (23, Utrecht), maken vicevoorzitter Lina Del Rios Torres (25, Wageningen), secretaris Frank Lemmers (26, Weesp) en Aleksandra Zdanowska (22, Apeldoorn), Merel van Kempen (22, Amsterdam) en Ruben van der Meulen (30, Tilburg) hun debuut voor het sectorbestuur van Young & United.

De komende jaren gaat zestal aan de slag om de positie van jongeren in de samenleving te versterken. Met het nieuwe bestuur aan het roer is FNV Young & United vastbesloten om de belangen van jong werkenden en studenten krachtig te behartigen. Yasmin Ait Abderrahman en haar team zullen zich inzetten voor thema's zoals het streven naar afschaffing van het minimumjeugdloon, een betere arbeidsmarktpositie voor jongwerkenden, het verkrijgen van energietoeslag voor studenten en het bestrijden van (stage)discriminatie op de arbeidsmarkt.

Niet of nauwelijks rondkomen

Ait Abderrahman zat de afgelopen twee jaar al in het bestuur van FNV Young & United, waarvan het laatste jaar ook als voorzitter: ‘Voor mij is het enorm eervol dat ik de strijd nu mag voortzetten. De helft van de jongeren kan niet of nauwelijks rondkomen. Dat is onacceptabel, de basis is niet in orde. Ik zie dat de urgentie voor dat tegengeluid toeneemt en ik maak me zorgen over de toekomst van onze generatie. Het is nodig dat wij ons daarover laten horen en onze plek opeisen. De jongerenvakbond is bij uitstek de plek die daar het verschil kan maken. Ik wil samen met anderen de boodschap voor een gelijke en eerlijke samenleving voor iedereen kracht bijzetten en ervoor zorgen dat onze generatie de sterke basis krijgt die we verdienen.’

Nieuwe bestuur

Het nieuwe bestuur is voor een periode van twee jaar bekrachtigd door de sectorraad, een afvaardiging van jonge FNV’ers. Het bestuur heeft ook een plek in de Sociaal-Economische Raad (SER) en in het jongerenplatform van de SER.