FNV en CNV dreigen met acties bij Tomingroep om slecht cao-bod

Vertrouwen in directie is weg, na waardeloos loonbod en onzekerheid over behoud van baan.

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 13 januari 2023

De werknemers van Tomingroep hebben geen spat meer vertrouwen in de directie van het leerwerkbedrijf. De kans dat er acties komen wordt dan ook steeds groter. Boven op de toenemende onzekerheid over het behoud van hun baan wil hun werkgever ze nu ook afschepen met een schamele loonsverhoging.

Joost Kaper, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven: ‘Je werknemers slechts 5% meer loon bieden voor 19 maanden maar ondertussen wel je prijzen aanpassen aan de inflatie. Dat klopt van geen kanten.’

Onder de cao vallen stafmedewerkers en werknemers die zorgen voor de begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking.

Vertragingstactiek

Volgens de vakbond lijkt het er ook steeds meer op alsof Tomingroep een vertragingstactiek hanteert. De vorige cao voor de werknemers in dienst van de Tomingroep BV is al in maart 2022 verlopen. Ook de afgesproken nieuwe koers van het bedrijf, de omvorming naar een volwaardig leerwerkbedrijf, lijkt maar niet van de grond te komen. Kaper: ‘Wat we nu zien is dat er steeds meer werkzaamheden worden afgestoten, dat betekent dat er straks een leerwerkbedrijf staat met nauwelijks variatie in werkzaamheden.  Ze ga je niet met je werknemers om.’

Gemeenten ontlopen verantwoordelijkheid

De vakbond hekelt ook de rol van de gemeente Almere en Hilversum. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en de bijbehorende kosten van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Kaper: ‘Waar veel andere gemeenten in het land garant staan om eventuele tekorten op te lossen moet Tomingroep deze tekorten zelf opvangen. Dat gaat niet alleen ten koste van de lonen voor de werknemers, maar ook van de begeleiding en ondersteuning die zo essentieel is voor deze werknemers met een arbeidsbeperking.’