Alweer krijgt student gelijk in rechtszaak over energietoeslag

Nog veel meer rechtszaken verwacht

Sander Wageman
Door Sander Wageman 17 april 2023

En dat is drie. Na studenten uit Nijmegen en Amsterdam heeft de rechtbank nu ook de Utrechtse student Pim van Achthoven gelijk gegeven. Hij stapte naar de rechter omdat hij het niet eens is met de uitsluiting van studenten bij het toekennen van de energietoeslag. Van Achthoven meent, net als zijn voorgangers, dat dit discriminatie is en kreeg daar dus vandaag ook van de rechter gelijk in.

Vakbonden FNV Young & United en de LSVb verwachten dat er nog vele rechtszaken aangespannen worden door studenten, zeker nu de rechtbank hen telkens gelijk geeft.

Pim van Achthoven uit Utrecht voldoet aan alle eisen voor het toekennen van de energietoeslag, en toch wees de gemeente hem de deur, enkel omdat hij student is. Want specifiek voor deze groep Nederlanders heeft minister Carola Schouten voor Armoedebestrijding een uitzondering gemaakt. Zij moeten gebruik maken van de zogeheten individuele bijzondere bijstand. Een ingewikkeld proces met veel haken en ogen waar niet iedere student recht op heeft die wel aan de eisen van de energietoeslag voldoet. Maar, zo oordeelt een rechter nu voor de derde keer op rij: dat is discriminatie en mag dus niet.

Uitspraak glashelder

De uitspraak van de rechter is glashelder: ‘Er is sprake van vergelijkbare gevallen die door de gemeente op basis van de beleidsregel ongelijk worden behandeld.’ Met andere woorden: het uitsluiten van studenten voor de energietoeslag via het gemeenteloket is niet toegestaan. En dat is exact de boodschap die jongerenvakbonden FNV Young & United en de landelijke studentenvakbond LSVb ruim een jaar geleden al voor het eerst bij de minister neerlegden. Ondanks vele verzoeken om deze uitzondering te schrappen, hield ze echter voet bij stuk.

Rigide overheid

Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘Je begint je af te vragen hoeveel rechtszaken de minister om haar oren geslingerd moet krijgen voordat het beleid wordt aangepast. Ondertussen blijven er nog steeds meldingen van studenten bij ons binnenkomen van studenten die amper het hoofd boven water kunnen houden. Zij hebben de energietoeslag keihard nodig, maar vinden een rigide overheid op hun pad.’

Financiële problemen

Joram van Velzen, voorzitter LSVb: ‘Wij hebben al van veel studenten gehoord dat ze weer bij hun ouders moesten gaan wonen door het gebrek aan energietoeslag; de kosten waren voor die studenten niet meer op te brengen. Nu er al drie rechters hebben gezegd dat het uitsluiten van studenten niet mag, hopen wij dat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid écht tot inkeer komt. Studenten zijn simpelweg niet uitgesloten van financiële problemen door de energiecrisis.’

Duidelijk

Student Pim van Achthoven zelf is tevreden over de uitspraak. Die laat volgens hem weinig aan de verbeelding over, zeker omdat de rechter in Utrecht de zaak zo duidelijk vond dat hij er alleen een oordeel over meende te kunnen vellen: ‘De uitspraak vandaag is bijzonder. Waar in Amsterdam en Nijmegen nog drie rechters oordeelden, heeft nu een rechter uitspraak gedaan. Het is kijken hoe de gemeente gaat reageren en omgaat met alle studenten die recht op energietoeslag zouden hebben gehad als ze het hadden aangevraagd.’

Oproep

FNV Young & United en de LSVb riepen eerder studenten op om massaal rechtszaken aan te spannen tegen deze uitsluiting. De oproep leidde tot zo’n duizend aanmeldingen van studeten die daar open voor staan. Beide bonden verwachten dat het de komende tijd rechtszaken zal regenen.