Reactie op CBS-cijfers aantal mensen flex/vast

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 februari 2023

Het CBS meldt dat meer mensen ‘flexcontracten met meer zekerheid hebben’, maar dat is nog steeds niet de zekerheid van een contract voor onbepaalde tijd. Percentueel is het aantal mensen met een vast contract gedaald van 56,2% naar 55,5%.

Anja Dijkman, bestuurder FNV Flex: 'Het baart ons zorgen dat het aantal flexers inclusief zelfstandigen is gegroeid met bijna 200.000.'

Schijnzzp'ers

Ook percentueel is het aantal flexers gegroeid; dat zit met name in de groei van het aantal zelfstandigen (van 15,7% naar 16,5%). Onder jongeren (tot 25 jaar) zien we een forse toename in het aantal zzp’ers. De kans is groot dat zij schijnzzp’ers zijn.

Doorgeslagen flex

Dijkman: 'Het is te gek voor woorden dat je de ene dag nog in dienst kan zijn, bijvoorbeeld in de zorg, en de volgende dag op dezelfde werkplek als zzp’er kan beginnen. Een dienstverband moet echt aantrekkelijker worden, het loon omhoog, de werkdruk omlaag. Schijnopdrachtgeverschap moet worden aangepakt. Laat het kabinet nu eindelijk eens de afspraken in wetgeving vastleggen, die de doorgeslagen flex aan banden legt.'