‘Berechting’ pechstudent in TivoliVredenburg in aanloop naar onderwijsdebat

Aandacht voor eerlijke basisbeurs en rechtvaardige compensatie voor pechgeneratie

Sander Wageman
Door Sander Wageman 3 februari 2023

​FNV Young & United en de Landelijke Studentenvakbond LSVb voeren maandag 6 februari actie voor de verhoging van de basisbeurs en een eerlijke compensatie voor de pechgeneratie. Voor de actie voeren de vakbonden ‘De berechting van de pechstudent’ op in TivoliVredenburg in Utrecht.

De bonden vragen hiermee aandacht voor de in hun ogen oneerlijke situatie van studenten die onder het leenstelsel vallen of vielen en die daardoor zijn veroordeeld tot een leven van schuld.

Activisten van de #nietmijnschuld-campagne voeren een berechting op waarbij de zogeheten pechgeneratie (de groep studenten die onder het leenstelsel vallen of vielen) terechtstaan. De voorstelling is gebaseerd op het stuk ‘Europe on Trial’ van Lara Staal en Yoonis Osman Nuur en vindt op maandag 6 februari plaats in Tivoli Vredenburg van 13.00 uur tot 14.00 uur.

Wetsvoorstel

Deze maand debatteert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel voor de nieuwe basisbeurs en de hoogte van de compensatie voor de pechgeneratie. Een belangrijk moment voor duizenden studenten die buiten de boot dreigen te vallen, omdat ze langer dan vier jaar studeren en daarom niet gebruik mogen maken van de nieuwe basisbeurs, of omdat ze onder het leenstelsel studeerden en nu met een veel te lage compensatie dreigen te worden afgescheept.

Onevenredig hoge schulden

Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘De politiek heeft nu nog de mogelijkheid om voor een hele generatie te doen wat rechtvaardig is, namelijk een eerlijke compensatie en de invoering van een fatsoenlijke basisbeurs voor iedereen. Als de plannen van het kabinet toch doorgaan dan dreigen honderdduizenden studenten opgescheept te worden met onevenredig hoge schulden waardoor bijvoorbeeld het vinden van een huis en het hebben van een gezonde toekomst op de tocht komt te staan. En dat is onacceptabel, zeker als je het vertrouwen in de overheid wilt herstellen.’

Actievoeren werkt

Joram van Velzen, voorzitter LSVb: ‘Na jarenlang campagnevoeren komt de basisbeurs eindelijk terug voor nieuwe studenten. Een fantastisch bewijs dat actievoeren werkt. Tegelijkertijd mag de pechgeneratie niet vergeten worden. Als we de grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd het hoofd willen bieden, dan hebben we goed opgeleide mensen nodig die niet tot hun nek in de schulden zitten.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.