Aardbevingen in Turkije en Syrië

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 februari 2023

De FNV is geschokt door de omvang en gevolgen van de recente aardbeving in Turkije en Syrië. De FNV kent een lange geschiedenis van solidariteit en samenwerking met de onafhankelijke vakbonden voornamelijk in Turkije die aangesloten zijn bij KESK en DISK.

Medeleven en solidariteit

Petra Bolster heeft namens de FNV inmiddels haar medeleven en solidariteit geuit met de slachtoffers en hun familieleden. Ook heeft ze namens de FNV hulp aangeboden aan de Turkse collega-bonden uit het noodfonds van de FNV. Inmiddels is een eerste overmaking gedaan.

Onze Turkse collega’s zijn onmiddellijk aan de gang gegaan met het opzetten van crisiscentra voor slachtoffers in de getroffen regio. Hulpmiddelen (tenten, winterkleren, dekens, luiers, babyvoeding, maandverband etc.) zijn verzameld door de leden en in de getroffen omgeving bezorgd en er is geld ingezameld. Ook zijn er zoek- en reddingsteams door vakbondsleden gevormd, die naar de zuidoostelijke regio zijn vertrokken.

Zwaarste aardbeving sinds 1939

Dit is de zwaarste aardbeving sinds 1939. De enorme schade is een gevolg van twee aardbevingen met een grootte van 7.8 en 7.5 op de schaal van Richter die hebben plaatsgevonden in Turkije’s zuidoostelijke provincies en het noorden van SyriĆ«. De autoriteiten schatten dat minstens 6000 gebouwen zijn ingestort. Veel essentiĆ«le infrastructuur zoals vliegvelden, bruggen, scholen en ziekenhuizen, is kapot.

23 miljoen inwoners

Meer dan 23 miljoen mensen wonen in de Turkse en Syrische gebieden die getroffen zijn door deze zware aardbeving. Het is op dit moment onmogelijk te zeggen hoeveel slachtoffers er zijn, maar het dodental is inmiddels opgelopen naar ruim 16.000 en er zijn vele duizenden gewonden. Deze getallen zullen nog verder oplopen is de verwachting.

Veel vakbondsleden

Sommige van de steden in de genoemde provincies kennen veel industrie en normaliter zijn daar ook veel vakbonden actief. Veel van de leden van deze vakbonden en hun familieleden zijn nu gedood of gewond, hun huizen zijn ingestort. Veel van de vakbondskantoren zijn beschadigd.

Lees hier de brief van Petra Bolster aan de KESK en de DISK

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.