Protest bij ambassade Wit-Rusland

Tegen schijnprocessen Minsk tegen onafhankelijke vakbondsleiders

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 19 december 2022

Zo’n veertig actieve vakbondsleden, vertegenwoordigers van de FNV en ballingen uit Wit-Rusland protesteren dinsdag 20 december bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag. Zij overhandigen een brief aan de ambassadeur waarin ze vrijlating eisen van vakbondsleiders die onterecht zijn vastgezet door het regime van president Aleksander Loekasjenko.

FNV protesteert bij ambassade Wit-Rusland

Met de actie toont de FNV zich solidair met vakbondsleiders van het Wit-Russische Congres voor Democratische Vakbonden (BKDP) die vanaf morgen terechtstaan in Minsk voor hun werk voor onafhankelijke bonden en hun kritiek op de machthebbers. De vakbondsleiders worden beschuldigd van schending van de openbare orde en schade aan de nationale veiligheid.

Dit is een schijnproces

Petra Bolster, lid dagelijks bestuur en internationaal secretaris FNV: ‘Dat slaat helemaal nergens op. Dit is een schijnproces. Deze mensen worden alleen maar gestraft omdat ze zich hebben georganiseerd in onafhankelijke vakbonden, opkomen voor de belangen van werkenden en daarbij ook kritisch zijn op de Wit-Russische machthebbers.’

Al sinds april vast

Voorzitter Aliaksandr Yarashuk, vicevoorzitter Siarhei Antusevich, medewerker Iryna But-Husaim van de BKDP en tientallen andere vakbondsmensen en activisten zitten sinds april vast. De FNV en de internationale vakbeweging maken zich al maanden hard voor hun vrijlating.

Geen contact met familie

Maar in plaats daarvan heeft het regime in juli een rechtszaak gehouden waarmee de enige onafhankelijke vakbeweging in het land verboden werd en is afgeschaft. Verschillende vakbondsleden zijn bij schijnprocessen veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen; anderen zitten vast, zonder dat ze contact mogen met familie, vrienden en collega’s.

Wereld mag niet toekijken

Bolster: ‘Wij willen dit niet stil houden. De wereld mag niet toekijken terwijl deze systematische onderdrukking van vakbondsmensen doorgaat. We roepen onze eigen regering, maar ook die van andere landen op om hun verantwoordelijkheid te nemen en hun invloed te gebruiken om vrijlating van deze mensen te eisen.’

Onafhankelijke waarnemers bij processen

De FNV maakt zich ernstig zorgen over het welzijn van de gevangenen en eist van de Wit-Russische ambassade informatie over de schijnprocessen, waarvan sommige zich volledig in het geheim hebben afgespeeld. Ook moeten er diplomatieke vertegenwoordigers en onafhankelijke waarnemers bij de processen aanwezig zijn.