FNV en XR eisen drie miljard euro van miljonairs bij blokkade miljonairsfair

De rijkste één procent van Nederland betaalt te weinig belasting

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 8 december 2022

Vakbond FNV en klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) blokkeren vanavond de ingang van de miljonairsfair in Amsterdam. Ze eisen daarbij drie miljard euro van de rijkste één procent van Nederland. Dat is het bedrag dat zij meer zouden betalen aan inkomstenbelasting als ze net zoveel betalen als een doorsnee huishouden.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘We leven in een ongelooflijk rijk land, maar de verschillen tussen arm en rijk zijn enorm. En terwijl de mensen met de laagste inkomens het hardst getroffen worden door de stijgende inflatie, worden de rijken alleen maar rijker. Deze scheefgroei is asociaal en ook niet nodig als er eerlijk belasting wordt geheven. Nederland verdient beter: de lonen en de daaraan gekoppelde uitkeringen moeten omhoog.’

Belastingaanslag

Tijdens de actie is het de bedoeling dat Kitty Jong ook een belastingaangifte van drie miljard euro overhandigt aan de hoofdredacteur van de Quote500.

Historisch weinig naar arbeid

Ook volgend jaar verwacht het CPB, zo maakte zij deze week bekend, dat de winsten weer flink harder stijgen dan de beloning van werkend Nederland. De arbeidsinkomensquote (het deel dat naar arbeid gaat, van wat we in Nederland met elkaar verdienen) daalt naar een historisch laag punt.

Samenleving loopt 18 miljard mis

De FNV heeft ook een inschatting gemaakt van het bedrag dat de samenleving misloopt omdat inkomen uit vermogen en arbeid niet gelijk belast wordt. Een gelijke belasting van inkomen uit vermogen en arbeid en eerlijke belasting van bedrijven levert zo’n 18 miljard euro extra aan belastinggeld op.

Klimaatvervuiling

Tijdens de blokkade van de miljonairsfair wordt ook aandacht gevraagd voor de klimaatvervuiling. De rijkste één procent van de wereldbevolking stoot ongeveer twee keer zoveel CO2 uit als de armste vijftig procent. En door te investeren in fossiele industrie houden ze de klimaatvervuiling in stand. Jong: ‘Terwijl miljonairs een gigantische voetafdruk hebben omdat ze het zich simpelweg kunnen veroorloven, betalen mensen met lage- en middeninkomens de tol van een hoge energierekening door slecht geïsoleerde huizen. Die miljarden zouden bijvoorbeeld daarin geïnvesteerd kunnen worden.’