Actie in Groningen tegen verdwijnen steun werkloze ouderen

Laat deze mensen niet hun huis of spaargeld opeten

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 27 maart 2023

De FNV voert dinsdag 28 maart om 12.00 uur in Groningen actie tegen de afbraak van de sociale zekerheid door dit kabinet. Laat ouderen niet hun huis of spaargeld opeten als ze zonder werk komen te zitten, is de dringende oproep van de FNV.

FNV: actie Groningen voor oudere werklozen

De IOW (Inkomensondersteuning Oudere Werknemers) is er voor 60-plussers die langer werkloos of arbeidsongeschikt zijn. Het is een bescheiden uitkering ter hoogte van de bijstand die je krijgt na je WW-periode ongeacht of je een partner hebt met inkomen of spaargeld of een eigen huis bijvoorbeeld.

60-plussers betalen de rekening

Deze regeling is het verschil tussen nog net je pensioen halen met een kleine inkomensondersteuning of helemaal niks meer krijgen en je eigen huis of spaargeld moeten opeten. Na 1 januari 2024 zullen 60-plussers die hun baan kwijtraken, de rekening gaan betalen van dit kabinetsbeleid en zullen straks bijvoorbeeld hun huis moeten opeten.

Doekje voor het bloeden

De IOW is een tijdelijke regeling als doekje voor het bloeden na de verkorting van de WW van vijf naar twee jaar (of drie met private aanvulling) destijds. Maar helaas zijn de verminderde kansen voor werkzoekende 60-plussers om weer een baan te vinden niet tijdelijk en is er nog steeds zeer weinig kans om weer aan het werk te komen als je 60 jaar of ouder bent.

Goedkope arbeidskrachten

Werkgevers nemen nauwelijks werkzoekende 60-plussers aan. Pas als je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt, dan staan ze weer op de stoep, omdat mensen dan goedkope arbeidskrachten zijn voor werkgevers en uitzendbureaus.

Week van de Oudere Werkzoekenden

De FNV vindt dit onacceptabel en is deze week (van 27 tot en met 31 maart) de 'Week van de Oudere Werkzoekenden' en voert acties voor het behoud van de IOW. Dat doen we ook in het noorden van Nederland en wel op 28 maart in Groningen.

Meer over de actie:
Dinsdag 28 maart, van 12.00 tot 13.00 uur.
Locatie: Stationsplein Groningen voor het UWV-kantoor.
We zullen symbolisch een huis gaan opeten voor de deur van het UWV en zullen het UWV dan ook om steun vragen voor onze acties.

Lees onze petitie voor behoud van de IOW