Fietsprotest tegen renteverhoging op studieleningen

Petitie met ruim 100.000 handtekeningen overhandigd bij Tweede Kamer

Sander Wageman
Door Sander Wageman 26 oktober 2022

Jongerenvakbond FNV Young & United, de Landelijke Studentenvakbond LSVb en studenten houden op maandag 7 november in Den Haag een fietsprotest om de onlangs aangekondigde renteverhoging op studieleningen terug te draaien. Yasmin Ait Abderrahman, voorzitter FNV Young & United: ‘Het is ongelofelijk dat juist nu de rente op studieschulden wordt verhoogd. Lenen is de afgelopen jaren door het kabinet aangemoedigd met “gunstige leenvoorwaarden”.'

Het fietsprotest start maandag 7 november om 13.00u op de Koekamp in Den Haag en eindigt bij de Tweede Kamer. De studenten overhandigen daar aan een aantal Tweede Kamerleden een petitie, met ruim 100.000 handtekeningen, tegen de renteverhoging.

Geen kansengelijkheid

Sinds de invoering van het leenstelsel in 2015 hebben studenten tienduizenden euro’s schuld opgebouwd. Eerder werd een schamele compensatie aangekondigd; de renteverhoging is het zoveelste balletje dat studenten in de lucht moeten houden. Joram van Velzen, voorzitter LSVb: ‘Het leenstelsel zou de kansengelijkheid bevorderen, maar niets is minder waar. De opgebouwde schulden zouden ook niet meetellen bij aanvraag voor een hypotheek, ook dat blijkt in de praktijk anders te zijn.’

Strop van duizenden euro’s

Volgens de beide vakbonden loopt de strop voor studenten op tot honderden euro’s. Ait Abderrahman: ‘Een studieschuld van € 40.000 is geen uitzondering. De compensatie die het kabinet biedt aan de leenstelselgeneratie wordt binnen twee jaar tenietgedaan door deze rente.’

Op alle fronten ongelijkheid

De twee bonden hekelen ook de ongelijkheid tussen de verschillende groepen studenten. ‘MBO-studenten moeten meer dan vier keer zoveel rente terugbetalen dan hbo- en wo-studenten. Bovendien moeten mbo-studenten ook nog eens de lening in kortere tijd afbetalen. Dat valt niet uit te leggen', menen Ait Abderrahman en Van Velzen.