Internationale vakbondsraad Rijn-IJssel wil aanpak uitbuiting arbeidsmigranten

Kaartenactie ‘Groeten uit Emmerich’ gestart

Door Redactie 28 september 2022

De internationale vakbondsraad Rijn-IJssel vraagt met de kaartenactie ‘Groeten uit Emmerich’ aandacht voor de uitbuiting van arbeidsmigranten in de grensstreek Nordrhein-Westhalen. Hiermee wordt de politiek opgeroepen om met oplossingen te komen.

Dakloos

Net als in Nederland worden in Duitsland arbeidsmigranten slecht behandeld. Je paspoort moeten inleveren, wonen tussen de kakkerlakken, 400 euro moeten betalen voor de huur van een stapelbed. Voor bijna alles moeten betalen: om je was te doen, voor je werkkleding, voor het vervoer naar je werk. En als je je baan kwijt bent, ben je ook meteen dakloos.

Verdienmodel

Er zijn uitzendbureaus die hier veel geld aan verdienen. In de grensstreek Nordrhein-Westfalen zijn het vooral Nederlandse uitzendbureaus die hier een verdienmodel van hebben gemaakt. Ze kopen een huis in Duitsland, stoppen daar 20 arbeidsmigranten in die in Nederland werken. Je laat ze 400 euro per maand huur betalen. Tel uit je winst.

Aandacht

Wilco Veldhorst, voorzitter van de vakbondsraad: “Helaas zien we de aandacht voor arbeidsmigranten verslappen. Terwijl met een mogelijk toetreden tot de Europese Unie van Oekraïne, Moldavië en wellicht Georgië op termijn een nieuwe groep arbeidsmigranten naar West-Europa zal komen. Als wij nu niet doen, dan zal de uitbuiting alleen maar verder gaan.”

De internationale vakbondsraad Rijn-IJssel is een samenwerkingsverband van FNV, CNV en Deutsche Gewerkschaftsbund Nordrhein-Westfalen. Zij behartigen samen de belangen van ruim 2,5 miljoen leden in de grensregio van Nederland en Nordrhein-Westfalen.

In de pers

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.