FNV Young & United kiest Yasmin Ait Abderrahman als nieuwe voorzitter

'Eervol, maar ook grote verantwoordelijkheid'

Sander Wageman
Door Sander Wageman 16 september 2022

FNV Young & United heeft een nieuwe voorzitter. De 22-jarige Yasmin Ait Abderrahman is vanavond door de sectorraad van de jongerenvakbond gekozen en volgt daarmee Alina Danii Bijl op die sinds maart 2021 deze rol vervulde. Ait Abderrahman was het afgelopen jaar al vicevoorzitter van FNV Young & United.

Nieuwe voorzitter FNV Young & United

Yasmin Ait Abderrahman: ‘Ik vind het eervol dat ik deze rol mag vervullen. Tegelijkertijd voel ik de verantwoordelijkheid om de positie van jongwerkenden en alle studenten te verbeteren. Juist in een tijd waarin crisis na crisis zich aandient. Of het nu gaat om jeugdloon, energietoeslag, studieschulden, flexcontracten, stageproblematiek, de arbeidsmarkt die een afstand heeft tot bepaalde jongeren of woningnood: jongeren worden systematisch vergeten en uitgesloten van regelingen en er wordt niet structureel ge├»nvesteerd in onze generatie. We hebben te maken met een stapeling van beleid. En dat terwijl deze generatie de huidige crises de komende decennia zal moeten dragen.’

Kracht

‘De afgelopen tijd is gebleken hoe strijdvaardig jongeren zijn toen zij bijvoorbeeld met duizenden tegelijk op het Museumplein stonden om een betere compensatie voor de leenstelselgeneratie te eisen. Die kracht hebben we nodig om te blijven strijden.’

Ervaring

Yasmin is opgegroeid in Nijkerk, ze studeert aan de lerarenopleiding Nederlands en werkt als docent Nederlands en als dagvoorzitter. Al een aantal jaar zet ze zich in voor de sociale en economische positie van jongeren. Als vicevoorzitter van FNV Young & United was ze onder meer lid van het jongerenplatform van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Verkiezing

De sectorraad van FNV Jong bestaat uit actieve, jonge vakbondsleden. Yasmin geeft straks leiding aan een vijfkoppig bestuur. Ze is unaniem voorgedragen door het sectorbestuur. Namens de FNV zal ze nu ook een zetel innemen in de SER.