Pas werkomstandigheden aan de hitte aan

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 juli 2022

FNV waarschuwt werkgevers de werkomstandigheden aan de hitte aan te passen.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Een werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek, daar kun je als werknemer dus om vragen. Eerder beginnen, schaduwplekken, airco, meer pauzes in een koele ruimte, insmeren en luchtiger, uv-werende kleding zijn de belangrijkste maatregelen. Ook is het goed om bij hitte werktempo of -intensiteit te verlagen.’

Niets doen, geen optie

De werkomstandigheden mogen nooit ten koste gaan van de gezondheid van werknemers. Wanneer dat punt bereikt wordt, is niet eenduidig aan te geven. Het hangt af van de temperatuur, wind, luchtvochtigheid, kleding en de zwaarte van het werk. ‘Per bedrijf moeten werkgevers en werknemers dus kijken wat nodig is. Niets doen is met deze hitte in ieder geval geen optie’, aldus Jong.

Werkklimaat-app

Je werk zomaar neerleggen mag niet, maar dat kan wel tijdelijk, als de hitte een gevaar is voor gezondheid of veiligheid. Om het gesprek aan te gaan, is de werkklimaat-app van FNV een handig middel. Daarin wordt met kleurcodes aangegeven, na het invullen van meerdere gegevens, wat de omstandigheden zijn om te werken. Jong: ‘Bij oranje of rood roepen we mensen op zich meteen te melden bij de werkgever. Neemt de werkgever geen maatregelen of niet voldoende, ga naar je arbodienst of meld je bij FNV. Bij code rood in de app, moet je het werk neerleggen.’

Structurele afspraken

Nu de hitte steeds vaker invloed krijgt op de werkomstandigheden wil FNV dat er structurele afspraken gemaakt worden. ‘Wij willen dat in cao’s maatregelen worden opgenomen om het werken tijdens hitte te verlichten en ook wanneer die in moeten gaan. Het wordt tijd dat werkgevers onze cao-eisen daarover gaan inwilligen. De cao voor dakdekkers kent bijvoorbeeld al zo’n afspraak. Daar kan een tropenrooster worden ingesteld als het 25 graden is of warmer.’