Nederland moet minimumloon nu in 1 keer verhogen naar 14 euro na principe akkoord EU

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 7 juni 2022

Vannacht is in het Europees Parlement een principe akkoord bereikt over verhoging van het wettelijk minimumloon in alle Europese lidstaten. Petra Bolster, lid dagelijks bestuur FNV: ‘De FNV strijdt al ruim 4 jaar voor verhoging van het minimumloon. Het kabinet moet het minimumloon nu in 1 klap verhogen naar 14 euro. Niet in ministapjes. En de uitkeringen moeten daaraan gekoppeld blijven.’

De FNV zegt al jaren dat het minimumloon omhoog moet, want het huidige uurloon van € 10,48 is te laag om fatsoenlijk van rond te kunnen komen. Bolster: ‘Zeker nu de inflatie zo enorm stijgt, boodschappen, gas en benzine onbetaalbaar worden, is het gat dat veel werkenden hebben aan het einde van de maand alleen nog maar groter geworden.’ In Nederland kunnen zo’n 300.000 mensen met een baan, niet rondkomen van hun salaris.

EU wil fatsoenlijk minimumloon voor alle werkenden

Het Europees parlement vindt dat alle werkenden in elk Europees land fatsoenlijk moet kunnen rondkomen van het minimumloon. De vuistregel in het akkoord om de hoogte van het minimumloon vast te stellen is, om 50% van het gemiddelde brutoloon dat in een land verdiend wordt als minimumniveau te nemen, en 60% van het mediaan salaris. Bolster: ‘Voor Nederland betekent dat een verhoging naar 14 euro.’

Werken moet lonen

Als de wet wordt aangenomen door alle ministers van Sociale Zaken in de Europese Raad in september, heeft het kabinet feitelijk nog twee jaar de tijd om de verhoging door te voeren. Bolster: ‘Dat duurt veel te lang. Nederland mag hier niet twee jaar over gaan doen. Er is nu actie nodig. Want hoewel ons land alsmaar rijker wordt, houden steeds meer mensen steeds minder over in hun portemonnee. Werken moet lonen.’