Vier vrouwendag met FNV

Overal in het land zijn evenementen. Doe mee!

Door Redactie 2 maart 2022

Op vrouwendag staan we stil bij wat we bereikt hebben in de strijd voor de emancipatie van vrouwen. De strijd is nog lang niet gestreden. In de week rond 8 maart zijn wij overal in het land actief. Kom naar een van de volgende evenementen:

Loop mee met de Women’s March!

In het weekend voor internationale vrouwendag gaan weer met zoveel mogelijk mensen de straat op om 1 collectief geluid te laten horen. De regering bestaat immers nog steeds uit dezelfde mensen. Zelfbeschikking en de veiligheid van vrouwen worden nog steeds niet serieus genoeg genomen in Nederland. En daarom komen we dit voorjaar terug: TIME IS UP!
Loop mee van de Dam naar het Museumplein om het belang te laten zien van onder meer seksuele en reproductieve rechten, het klimaat, geweld en grensoverschrijdend gedrag tegen vrouwen.

Overhandiging Handreiking Werk & Zwangerschap aan Karien van Gennip

De Stichting van de Arbeid overhandigt de handreiking Werk & Zwangerschap aan Karien van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze handreiking geeft handvatten aan (toekomstige) ouders en hun werkgevers hoe om te gaan met zwangerschap op het werk. De minister zal in een korte reactie reageren op de handreiking en ingaan op de kabinetsplannen ter verbetering van de arbeidspositie van vrouwen.

Event over Diversiteit in de Top

De SER  lanceert een jaarlijks terugkerend event 'Diversiteit in de top'. Belangrijke aanleiding is de invoering van de Wet quotum en streefcijfers voor meer diversiteit in de top per 1 januari 2022.

Meld je hier aan

Workshops voor vrouwen FNV Metaal

Werk jij in de metaal, of ben je van plan om hier in de toekomst te gaan werken? Kom dan naar deze middag speciaal voor jou! Maak kennis met andere vrouwen in de metaaltechniek en doe mee aan leuke workshops

Stand FNV Vrouwennetwerk Noord

Het FNV Vrouwennetwerk Noord staat met een marktkraam op de Grote Markt in Groningen. We verspreiden een enquête over ongewenst gedrag. Deze gaan we bundelen en aanbieden aan Mariëtte Hamer, de nieuwe regeringscommissaris seksueel overschrijdend gedrag en seksueel geweld. Je kunt de enquête ook hier invullen.

Debat vrouwelijke lijsttrekkers en lokale politici

Debat met vrouwelijke lijstrekkers en lokale politici in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. De lokale politici worden aan de tand gevoeld wat zij gaan doen om een goed armoedebeleid tot stand te brengen en wat zij gaan doen aan grensoverschrijdend gedrag. Denk aan bijvoorbeeld energiearmoede, menstruatie-armoede, maar ook de verbetering van de inrichting van de openbare ruimte en de veiligheid op de werkplek.

Meld je aan en praat mee

Lawaaiprotest voor financiële onafhankelijkheid vrouwen

Het comité Vrouwenstrijd Groningen organiseert een lawaaiprotest. Om 19.00 is de start op de Grote markt met een speech. Daarna trekken we in een mars de stad door om aandacht te vragen voor financiële onafhankelijkheid voor vrouwen. Vergeet niet iets mee te nemen voor het lawaaiprotest.

Debat ‘De loonkloof kan dicht!’ met Bas van Weegberg

Het is 2022 en nog steeds worden mannen en vrouwen ongelijk beloond: gemiddeld verdient een vrouw € 300.000 minder dan een man in haar werkende leven voor hetzelfde aantal uren. Daar moeten én kunnen we meer aan doen. Wat is het stappenplan voor werknemers en werkgevers? Wat zijn de blokkades die zich privé en professioneel opwerpen? Na deze avond moeten werknemers en werkgevers weglopen met een cheatsheet: wat zijn de stappen die je kan ondernemen? Met Sophie van Gool en Bas van Weegberg.

Meer informatie en tickets