H&M neemt petitie distributiemedewerkers in ontvangst na politie-interventie

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 29 november 2021

Medewerkers van het distributiecentrum van H&M hebben maandag de miserabele werkomstandigheden onder de aandacht gebracht van de H&M-directie. De directie weigerde de deur van het hoofdkantoor aan de Keizersgracht in Amsterdam open te doen voor de arbeidsmigranten die verenigd zijn in FNV Handel.

Daarna hebben de medewerkers hun protest voortgezet in de H&M-winkel op de Dam. Na interventie van de politie is de petitie overhandigd aan de lokale winkelmanager en hebben de medewerkers de winkel verlaten.

Petitie

H&M heeft de distributie uitbesteed aan GXO, maar is wel verantwoordelijk voor goede werkomstandigheden in de keten. 700 medewerkers van het distributiecentrum in Tilburg ondertekenden de petitie. Zij willen dat het gerommel met pauzetijden stopt. De coronamaatregelen worden structureel overschreden, rond BlackFriday zijn er shifts van 12uur.

Teleurstelling

'Wat een teleurstelling dat de directie van H&M ons niet te woord wil staan. We hebben onze actie in de winkel voortgezet en daar was de winkelleiding heel meelevend. Zij behandelden ons als mensen. Nu is het afwachten wat GXO gaat doen', zegt distributiemedewerkster Aneta.

Aan de bak

H&M heeft de mond vol van duurzaam en sociaal ondernemen. De werkelijkheid schetst een ander beeld. De lokale winkelmanager heeft aan de distributiemedewerkers gemeld dat H&M de petitie onder de aandacht brengt van GXO. Dit bedrijf moet nu aan de bak om de omstandigheden te verbeteren. De distributiemedewerkers gaan door met druk zetten voor verbeteringen.