FNV is voor hoge vaccinatiegraad, tegen aantasten van rechten werknemers

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 5 november 2021

Een coronacheck op het werk – iedereen heeft er een mening over en het debat hierover dreigt verder te verharden nu het aantal besmettingen oploopt. Het verdeelt ook onze achterban.

Onze vicevoorzitter Kitty Jong heeft in de media aangegeven, dat de FNV vóór een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad is. Dit, om de zorg te ontlasten. En om gedeeltelijke lockdowns met mogelijk gevolgen voor het werk van mensen te voorkomen.

Aantasten werknemersrechten

Tegelijk vindt de FNV dat het moeten tonen van je coronatoegangspas (QR code) op je werk te ver gaat, omdat het werknemersrechten aantast. Minister de Jonge wil dat mogelijk maken. Daarvoor moet de wet ingrijpend worden gewijzigd. Als zijn plan door de Tweede Kamer komt, gaat wetgeving verder worden voorbereid. Wij zijn met onze argumenten in de media gekomen omdat wij willen dat álle argumenten op tafel liggen, óók die van de FNV. Het duurt overigens nog wel paar weken voordat de wetswijziging mogelijk is.

Niet alleen de FNV, maar ook de andere vakbonden en flink wat werkgevers willen niet dat het mogelijk wordt om een coronatoegangsbewijs te vragen. We staan bepaald niet alleen.

Glijdende schaal

Je werkgever mag tot nu toe niet je corona-toegangsbewijs vragen, want je hebt recht op privacy over je medische gegevens. Hij mag ook niet vragen naar andere medische gegevens van je. Bijvoorbeeld of je ooit depressief bent geweest, kanker hebt gehad, zwanger bent of van plan bent te worden. De werkgever mag je ook niet verplichten je te laten testen. Want dat kan ook leiden tot tests op allerlei andere zaken als alcohol- en drugs. Werkgevers zouden dit allemaal wel graag doen, omdat zij risico’s willen vermijden en kosten willen drukken.

Andere maatregelen

Daarbij vindt de FNV, dat werkgevers veel andere afspraken kunnen maken over een veilige werkvloer. In het algemeen, maar ook met het oog op corona. In het begin van de pandemie moesten werkgevers met een plan van aanpak komen voor een veilige werkplek. Goede werkgevers hebben dat gedaan. Afstand houden, hygiëne, iets later mondkapjes en nog een aantal andere maatregelen. Een werkgever kan ook aan de bedrijfsarts vragen hoe het staat met het aantal gevaccineerden op een afdeling. De FNV zou graag zien, dat afdelingen/teams waar weinig mensen zijn gevaccineerd, goede voorlichting krijgen.

Gevolgen?

De stap om je coronatoegangsbewijs te laten zien, leidt tot vaccinatiedwang. Een aantal mensen zal overstag gaan, anderen niet. Wat gebeurt er dan? Naar huis sturen, je inkomen of je werk verliezen? De FNV wil dat niet, maar dat lijkt wel een volgende stap, we horen soms al klachten hierover.

Tweedeling

De FNV is ervan overtuigd dat een coronatoegangsbewijs vragen op het werk tot een verdere tweedeling leidt onder collega’s. In sectoren waar krapte is, is dit nog onwenselijker. Andere collega’s moeten dan harder werken en roosters komen niet rond.

Horeca

Dat geldt ook voor bedrijven waarbij bezoekers hun QR-code moeten laten zien zoals de horeca. Want mensen die verplicht naar het werk moeten zijn ervan afhankelijk, mensen die de horeca bezoeken doen dat vrijwillig.