Dinsdag alleen fietsers en voetgangers bij alle Maasveren

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 29 november 2021

Dinsdag kunnen alleen voetgangers en fietsers mee met de veerdiensten van De Maasveren. Medewerkers voeren weer actie voor een betere cao.

Nuri Alders, bestuurder FNV Havens: ‘De werkgever wil een nieuwe cao die voor nieuwe collega’s heel slecht uitpakt. Dat laten we niet gebeuren, gelijk werk moet voor iedere werknemer gelijk worden beloond.’

Nieuwe cao

Vorige week startten de eerste acties, omdat de werkgever niet wilde praten met FNV Havens. Inmiddels is er overleg geweest tussen De Maasveren en de vakbond. ‘Daarin liet de werkgever weten dat sommige huidige en alle nieuwe collega’s geen onregelmatigheidstoeslag meer krijgen, wat goed is voor ongeveer 12% van het loon. Ook willen ze de werkweek verlengen van 36 naar 40 uur. En dat allemaal voor minder loon. Het vreemde daarbij is dat de voorstellen op korte termijn weinig tot geen besparingen opleveren en niet bijdraagt aan de penibele financiĆ«le situatie waarin De Maasveren zich nu in zou bevinden volgens het stichtingsbestuur’, aldus Alders.

Duizend handtekeningen

De acties van vorige week werden ondersteund door meer dan duizend handtekeningen van passagiers. Met de acties van vandaag, willen de medewerkers hun eisen voor een nieuwe cao kracht bij zetten. De medewerkers willen hun huidige cao verlengd zien met een loonsverhoging van 3% voor de komende twee jaar. Alders: ‘En het moet dus voor iedereen gelden, ook voor nieuwe collega’s.’ Bij de veren staan dinsdag medewerkers klaar om de automobilisten op te vangen en de weg naar de omleidingsroutes te wijzen.