Hof vindt Helpling uitzendbureau

Zakaria Boufangacha: 'Politiek moet nu gaan handhaven'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 september 2021

De FNV is erg blij met de uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam in het hoger beroep tegen Helpling. Volgens het Hof is het bedrijf geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens, maar gewoon een uitzendbureau. Dit betekent dat het de cao voor uitzendkrachten moet naleven en ook honderden schoonmakers moet nabetalen.

FNV krijgt gelijk van Hof: Helpling is uitzendbureau

‘De schoonmakers die via Helpling werken, hebben hiermee recht op pensioen, vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte en andere werknemersrechten. Daar zijn we blij mee', zegt Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van de FNV.

Niet uit te leggen

'Maar de politiek moet gaan handhaven. Het is niet uit te leggen aan de belastingbetaler dat de Belastingdienst niet handhaaft bij dit soort platformbedrijven. Zij moeten gewoon loonbelasting en werknemerspremies gaan betalen. En de Arbeidsinspectie moet gaan toezien op het toepassen van de juiste arbeidsrelatie.’

Pijnlijk dat politiek lijdzaam toekijkt

‘Wij winnen rechtszaken en daarmee worden schijnconstructies van zogenaamde moderne platforms pijnlijk blootgelegd. Het enige moderne aan deze platforms is dat ze allerlei vormen bedenken om de spelregels van onze arbeidsmarkt te ondermijnen. Met gevolgen voor mensen, samenleving en economie. Het is dan nog pijnlijker dat de politiek lijdzaam toekijkt. Die bedrijven krijgen daarmee in feite een zetel om hun praktijken voort te zetten.’

Schijnconstructie met legitiem sausje

De FNV spande de zaak tegen Helpling bijna drie jaar geleden aan samen met Antoinette Verhoef, schoonmaakster bij het bedrijf. De vakbond sleepte Helpling voor de rechter omdat het ten onrechte de ‘Regeling dienstverlening aan huis’ gebruikt om zijn schijnconstructie een legitiem sausje te geven. Helpling ziet zichzelf als een prikbord, maar de rechter prikt daar doorheen. Het Hof wijst op de plichten die het bedrijf als werkgever heeft en die het tot nu toe steeds doorschoof naar de schoonmaker en het huishouden.

Gewoon in dienst bij Helpling

Schoonmaakster Antoinette Verhoef: ‘Ik ben erg blij met deze uitspraak. Ik kwam niet alleen voor mijzelf op, maar ook voor al mijn collega's die via Helpling werken. Ik wilde aantonen dat ik gewoon in dienst was bij Helpling. We zijn als schoonmakers bij Helpling geen ondernemers en ook niet in dienst bij de huishoudens waar wij werken.’

Naleving van de cao claimen

De uitspraak betekent dat ook andere schoonmakers bij Helpling een uitzendovereenkomst en naleving van de cao kunnen claimen. Schoonmakers bij Helpling hebben alle rechten die gewone werknemers ook hebben, zoals recht op ziekengeld, doorbetaalde vakantie, ontslagbescherming en een uitkering bij ontslag (transitievergoeding) pensioenopbouw. Volgens het Hof mag Helpling geen uurtarief vaststellen waar het ziekengeld en andere toeslagen zijn inbegrepen.