Visie FNV op verplichte vaccinatie

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 31 augustus 2021

Deze week is in het nieuws, dat het bedrijf Leaseplan tegen zijn medewerkers heeft gezegd dat zij alleen op kantoor kunnen komen werken als zij gevaccineerd zijn. Daarbij gaf het bedrijf aan, dat zij graag terug naar ‘het oude normaal’ willen wat betreft werken op kantoor.

De FNV is door veel media gevraagd naar een reactie hier op. Tenslotte is Leaseplan het eerste bedrijf dat dit zo expliciet van zijn medewerkers vraagt.

Vaccinatieverplichting mag niet

Vicevoorzitter Kitty Jong heeft in de media aangegeven, dat de FNV zeer vóór vaccinatie is. Maar niet, dat het verplicht door werkgevers wordt opgelegd. Dat kan ook helemaal niet volgens de wet. Het gaat ook in tegen de grondrechten van werknemers: het recht om zelf keuzes te maken over wat er met je lichaam gebeurt. Bovendien heb je het recht om daarover niets mede te delen, om privacy-redenen.

Leden bijstaan

Er zou dus iets aan de wet moeten veranderen, of rechters zouden een belangenafweging moeten maken waaruit blijkt, dat de werkgever dit van werknemers mag vragen. De FNV heeft leden niet opgeroepen zich te melden. De bond heeft na een vraag van de media hierover gezegd, dat áls leden gedwongen worden zich te laten vaccineren en ze willen dat de FNV daar een rol in speelt, de FNV ze bijstaat. Desnoods met juridische middelen.

Voor vaccinatie

De FNV is voor vaccinatie omdat het solidair is. Het beschermt kwetsbare mensen én medewerkers in de zorg, die nu al overbelast zijn. Bovendien kunnen mensen in de cultuur- en evenementenbranche dan ook weer aan de slag.

Wet oprekken

De FNV gaat deze week in gesprek met het ministerie, op hun verzoek. Dat gaat over de vraag, of werkgevers de mensen die in hun bedrijf of organisatie werken, mogen vragen naar of ze gevaccineerd zijn. Daarover overlegt de bond met de onderwijs-, zorg- en horecavakbondssectoren. Zo’n vraag van de werkgever daarover, of meldingsplicht, leidt ook weer tot vaccinatiedruk en daar is de FNV niet voor. Leaseplan loopt vooruit op de oprekking van de wet die wel meer werkgevers zouden willen.

Meer over onze visie op Covid-gerelateerde onderwerpen vind je hier.