Nieuw klimaatplan: focus op lage inkomens en groene banen

portret José Kager
Door José Kager 09 juni 2021

Mensen met lagere inkomens moeten meer worden betrokken bij de verduurzaming van Nederland. Dat vindt een de brede klimaatcoalitie waar de FNV deel van uitmaakt, alsmede milieuorganisaties, werkgeversverenigingen, hoogleraren en jongerenorganisaties.

Vandaag is een plan gepresenteerd waarin 60.000 mensen nieuwe groene banen zouden moeten krijgen in ondermeer de isolatie van 400.000 tochtige woningen en de groenvoorziening. De Eerlijke Klimaatagenda beoogt drie vliegen in één klap te slaan: economisch herstel na de coronacrisis, de klimaatcrisis aanpakken én ongelijkheid tegengaan. De coalitie wil mensen die weinig verdienen ontzien tijdens de klimaattransitie.

Haalbaar en betaalbaar

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De klimaattransitie moet voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. Goed dat onze visie hierop steeds breder gedeeld wordt, ook wat betreft nieuwe groene banen.’

Brede coalitie

De plannen krijgen ook de steun van de vereniging van woningcorporaties Aedes, de Woonbond, het Nibud, Techniek Nederland, MKB-Amsterdam, de Jeugdraad en Milieudefensie. Ook hoogleraren en bestuurders, onder wie voormalig SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan, econoom Herman Wijffels en ex-minister Winnie Sorgdrager staan erachter.

Investeren

Voor de klimaatplan zou 8,8 miljard euro aan investeringen vrijgemaakt moeten worden. Dat geld kan voor een deel uit het Europees herstelfonds komen en voor een deel tegen negatieve rente geleend kunnen worden. Die investering kan zich terugverdienen. Een nieuw kabinet zal het klimaatbeleid aanzienlijk moeten versnellen om de klimaatdoelstellingen voor 2030 nog te kunnen bereiken, want de afspraken uit het Akkoord van Parijs worden met het huidige beleid niet gehaald.

CO2-uitstoot

Uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt, dat de Nederlandse CO2-uitstoot met het huidige beleid in 2030 slechts met 34 procent zal zijn afgenomen ten opzichte van 1990. Dat is niet genoeg: het EU-doel is een vermindering van 55 procent. De Eerlijke Klimaatagenda is vandaag naar de politieke partijen en informateur Mariëtte Hamer gestuurd.