SER ontwerpadvies: Tijd voor ommekeer

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 02 juni 2021

Vandaag is in de Sociaal Economische Raad (SER) een ontwerpadvies gepresenteerd voor een nieuw kabinet.

De SER adviseert een nieuw kabinet fors te investeren in 'brede welvaart': in zekerheid van werk en inkomen, in het tegengaan van concurrentie op arbeidsvoorwaarden, in sterke publieke sectoren, een duurzaam leefklimaat en in een sterke economie in de toekomst.

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘De raad beantwoordt hiermee de vraag van het kabinet om een visie te geven op de toekomstige arbeidsmarkt. Die arbeidsmarkt moet mensen zekerheid van werk en inkomen bieden. Flex moet veel strenger worden gereguleerd en nooit slechter worden beloond dan 'vast', sociale zekerheid moet meer zekerheid bieden voor wie dat nodig heeft. En het minimumloon, de AOW en de uitkeringen moeten omhoog. Dat zijn enkele van de voorstellen in dit ontwerpadvies. We gaan het nu eerst bespreken in het Ledenparlement.’

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV en cao-co√∂rdinator: ‘Het is heel goed dat de SER ook vindt dat de ongelijkheid aangepakt moet worden. De welvaart in Nederland moet iedereen toekomen. Het is tijd voor een ommekeer. In de afgelopen decennia hebben te veel mensen niet meegedeeld in de economische groei. Velen zijn er zelfs in inkomen en zekerheid op achteruit gegaan. Dat moet anders. Een groot deel van de oorzaak is te wijten aan een steeds oneerlijker arbeidsmarkt. Daarom moet flex worden terugdrongen en de balans tussen werkgevers en werknemers moet worden hersteld. Dat is de kern van het conceptadvies.’

Het volledige ontwerpadvies staat hier, het nieuwsbericht van de Sociaal Economische Raad staat hier.