Schoonmakersparlement FNV vertelt over misstanden in sector

'Er gaat nog elke dag veel mis in schoonmakend Nederland'

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 juni 2021

Het Schoonmakersparlement van FNV Schoonmaak grijpt de jaarlijkse International Justice Day for Cleaners in 2021 aan om te vertellen over misstanden in de sector. Bij het kantoor van de werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland maakt een speciale enquêtecommissie dinsdag 15 juni bekend bij welk bedrijf de grootste misstanden spelen.

Schoonmaakparlement FNV vertelt over misstanden

15 juni is een belangrijke dag voor schoonmakers over de hele wereld. Op International Justice Day for Cleaners vieren schoonmakers jaarlijks hun strijd voor een beter bestaan, voor waardering en respect en betuigen zij elkaar solidariteit.

Inspiratie voor velen

De internationale schoonmakersdag is ontstaan als herdenking van een vreedzame demonstratie van schoonmakers in Los Angeles op 15 juni 1990, die bruut door de politie uiteen werd geslagen. ‘De strijd van die Amerikaanse schoonmakers ruim 30 jaar geleden, is voor velen van ons een inspiratie. Daarom is 15 juni voor ons zo’n belangrijke dag', zegt Khadija Tahiri, president van FNV Schoonmaak.

Een doosje chocola

Tahiri: ‘Werkgevers hebben van 15 juni De Dag van de Schoonmaker gemaakt. Een dag waarop ze hun werknemers een bloemetje of een doosje chocola geven. Dat is een aardig gebaar. Maar één dag per jaar aardig zijn, zorgt er niet voor dat het goed gaat in onze sector.'

Er gaat nog veel mis

'Want helaas gaat er nog elke dag veel mis in schoonmakend Nederland', zegt zij. 'Denk aan intimidatie door leidinggevenden, torenhoge werkdruk, slechte contracten, problemen bij ziekmelden. Terwijl wij zo belangrijk zijn voor de samenleving, zeker tijdens de hele coronacrisis.’

Wie, wat, waar, wanneer?

Wat? Schoonmakers vertellen over misstanden in de schoonmaaksector
Wanneer? International Justice Day for Cleaners, 15 juni, 11:00 uur – 12:30 uur
Waar? Hoofdkantoor Schoonmakend Nederland, Rompertse Baan 50, Den Bosch
Wie? Schoonmakersparlement, Khadija Tahiri (president FNV Schoonmaak), +/- 100 schoonmakers

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.