Catelene Passchier opnieuw voorzitter van werknemersdelegatie ILO

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 28 juni 2021

Oud FNV-bestuurslid Catelene Passchier is vrijdag 25 juni opnieuw gekozen als voorzitter van de werknemersdelegatie van de ILO (Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties). Zij verlengt daarmee haar eerste termijn met nog eens drie jaar.

Catalene Passchier

In 2017 was Passchier al gekozen; destijds als tweede vrouw en tweede Nederlander ooit in deze functie. De verkiezing vond plaats vlak na de Internationale Arbeidsconferentie van de ILO.

Rol bij Global Call to Action

Dit jaar stond het effect van de COVID-19 crisis prominent op de agenda van de Arbeidsconferentie. Passchier heeft een belangrijke rol gespeeld om te komen tot een zogenaamde Global Call to Action, waarin de noodzakelijke maatregelen beschreven staan voor een duurzaam en eerlijk herstel van de pandemie. Hierbij moet lange termijn schade aan de economie en maatschappij worden vermeden. Een wereldwijd fonds voor sociale zekerheid onder regie van de ILO zou daarbij een belangrijk instrument kunnen zijn.

Internationaal vakbondswerk

Catalene Passchier: ‘Ik zet me in voor werkenden overal ter wereld en vind het een voorrecht om dat te doen als voorvrouw van de vakbonden wereldwijd. Voor mij is het wezen van vakbonden om te werken mèt en niet voor mensen. Hen helpen dat ze sterker worden door zich te organiseren met anderen in dezelfde situatie, zodat wij samen op kunnen komen voor verbetering van hun werk en hun leven. Solidariteit met degenen die steun nodig hebben, in eigen buurt of wereldwijd, hoort daar ook onlosmakelijk bij.’