Reactie op rechtelijke uitspraak vergroening Shell

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 27 mei 2021

De FNV is blij dat Shell wordt opgedragen serieus en niet vrijblijvend werk te maken van de vergroening; het stimuleert het halen van de klimaatdoelstellingen. Werk maken van vergroening zou echter niet alleen voor Shell, maar voor de hele brede industriesector moeten gelden –en wereldwijd.

Wij zetten als bond ook stappen om werkgevers onder druk te zetten schoner te produceren; wij hebben bijvoorbeeld een vergroeningsplan voor Tata Steel. Wij lobby’en bij de politiek in Den Haag en Brussel voor een eerlijk en groener speelveld.

Banen

Uitgangspunt voor ons en onze leden blijft werkgelegenheid. De energietransitie geeft een kans op aantrekkelijk, gezond en veilig nieuw werk. Het levert nieuwe banen op in bijvoorbeeld de groene energie- en bouwsector.

Werk maken van scholing

In met name industriebedrijven moeten de toelevering, het productieproces en de producten vergroenen. Daartoe is het nodig, dat werknemers zich kunnen mee-ontwikkelen met nieuwe methoden. Vooral in scholing van mensen op MBO- en HBO niveau moet flink worden geïnvesteerd. De FNV roept werkgevers en politiek op, hier serieus werk van te maken, bijvoorbeeld door het opnieuw oprichten van bedrijfsscholen. Op dit moment ontbreekt het aan regie vanuit de overheid op werkgelegenheid bij de energietransitie.

Goede compensatie

Tenslotte willen wij, dat de ‘nadeelcompensatie’ die werkgevers krijgen als ze niet langer kunnen produceren in Nederland zoals bij kolencentrales, ook gaat gelden voor werknemers. Als de energietransitie banen zou kosten, en (oudere) werkenden kunnen niet worden om- of bijgeschoold, dan is óók voor hen goede compensatie nodig.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.