Dit jaar al meer stakingen dan in heel 2020

portret José Kager
Door José Kager 30 april 2021

FNV ziet dat er dit jaar tot nu toe in flink wat sectoren en bedrijven is gestaakt, zeker in vergelijking met vorig jaar. Toen lagen de cao-onderhandelingen deels stil vanwege de coronapandemie. De FNV staakt(e) dit jaar in de metaal, supermarkten, beroepsgoederenvervoer, een aantal industriële bedrijven als Teijin Aramid, Owens Illinois, Cargill, Chep en Sabic. Woensdag staakte FNV Spoor bij Prorail.

In totaal telt de FNV dit jaar tot nu toe 11 stakingen, waarvan vooral die in de metaal en supermarkten op veel verschillende plekken en tijden plaatsvinden. In 2020 waren er 9 stakingen (CBS cijfers).

Werkgevers misbruiken crisis

FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha: ‘Op veel plekken zoals in de supermarkten, de metaal en het beroepsgoederenvervoer gaat het ondanks of juist dankzij de corona-pandemie gewoon goed, of trekt het weer flink aan. Daar willen onze leden in die sectoren van meeprofiteren. Maar er wordt niet alleen om meer loon gestaakt. Ook zijn er werkgevers die tot nu toe weigeren goede pensioenafspraken met ons te maken, ondanks het pensioenakkoord dat werkgeverskoepel VNO-NCW toch ook heeft ondertekend. Werkgevers misbruiken de coronacrisis regelmatig om verslechteringen door te drukken ’

Metaal en supermarkten

In de metaal is al overal door het land, van Groningen tot Limburg en van Noord-Holland tot Zeeland en Brabant, gestaakt voor hoger loon, een betere werk-privébalans, goede eerder stoppen met werken afspraken en meer vaste banen. In de supermarkten eist FNV een goede loonsverhoging, behoud van toeslagen en goede pensioenafspraken.

Maatwerk

Boufangacha: ‘In de supermarkten klotst de winst tegen de plinten. Natuurlijk kijken wij, ook in de metaal, naar bedrijven waar het mogelijk minder goed gaat. We willen dat dan wel zwart op wit zien, en dan is er altijd dispensatie mogelijk van de cao die wij willen afsluiten. En in sectoren waar het aantoonbaar minder goed gaat, overleggen wij met onze leden over maatwerk mét perspectief als het beter gaat.’

Staken helpt

Veel stakingsacties lopen nog. Bij Prorail is er inmiddels een resultaat waarover de leden stemmen. Bij Chep en Cargill kwamen de werkgevers met een flink beter bod, waarmee de leden hebben ingestemd. Boufangacha: ‘Nu het bijna 1 mei is, de Dag van de Arbeid, zeg ik nog een keer: staken helpt. Wij blijven het echt zien als uiterste middel, als we er echt niet meer uitkomen. Ook in coronatijd ja. Werkgevers misbruiken de crisis soms om verslechteringen door te drukken.’

Acties

Ook de voor14-acties en acties waarin FNV Young&United samenwerkt met de Landelijke Studentenvakbond nemen in aantal toe. Op 3 juni is er een grote stakingsdag van studenten. Voor14 heeft al enig succes geboekt doordat veel politieke partijen er inmiddels van overtuigd zijn dat het minimumloon omhoog moet. Ook op Schiphol, in de zorg (jeugdzorg, ’s Heerenloo) en Unilever is er actie gevoerd voor beter minimumloon of meer geld voor verbetering van arbeidsomstandigheden.