NOS op 3 over het belang van de vakbond

Door Redactie 21 april 2021

Lid worden van een vakbond is onder jonge mensen niet per se de eerste prioriteit. Maar als een vakbond steeds minder leden heeft, wordt de invloed op werkgevers en de politiek ook kleiner. Waarom dat voor jouw portemonnee een heel slecht plan is, legt NOS op 3 uit in heldere taal.

NOS op 3

Bekijk de video:

Waarom lid worden van FNV?

Als FNV-lid sta jij met ons voor een eerlijker en socialer Nederland. Hoe meer leden, hoe meer we bereiken. Samen staan we sterk! En natuurlijk heb je ook zelf voordelen van je lidmaatschap, zoals:

Invloed op jouw cao-onderhandelingen

•            We vragen je mening over wat voor jou persoonlijk belangrijk is in jouw arbeidsvoorwaarden;

•            We houden je op de hoogte van de onderhandelingen;

•            Je krijgt de kans om je uit te spreken over de voorlopige uitkomsten van de onderhandelingen.

Juridisch advies bij conflicten

Je werkgever houdt zich niet aan de cao. Je wilt korter werken, maar je komt er met je baas niet uit. Je wordt bedreigd met ontslag. Je hebt problemen met je uitkering. Of je bent zzp'er en je klant wil niet betalen. Dit zijn maar wat voorbeelden. De FNV heeft deskundige juristen die je terzijde staan.

We beïnvloeden de politiek in Den Haag

Hoe meer mensen lid zijn, hoe meer invloed we hebben op een eerlijke verdeling tussen werkgevers en werkenden in Nederland.

Bijvoorbeeld op het gebied van schijn-zzp. Bekijk ook onze documentaire over schijn-zpp bij Deliveroo, Temper en Uber en hoe we medewerkers daar hebben geholpen met onze juridische dienstverlening.

Loopbaanadvies en trainingen

Praktische workshops, eendaagse en meerdaagse trainingen voor jou als lid. Is het lang geleden dat je solliciteerde? Wil je beter voorbereid je functioneringsgesprek in? Of ben je eraan toe om uit te zoeken wat je nu echt wilt in je loopbaan? Met Loopbaan FNV kom je verder.

Tijdens het loopbaanspreekuur kun je bijvoorbeeld je cv laten checken, bespreken welke loopbaantraining voor jou geschikt is of bekijken welke stappen je kunt zetten in je loopbaan.

Gratis hulp bij het invullen van je belastingaangifte

De medewerkers van de Belastingservice FNV helpen jou en je partner bij het invullen van je belastingaangifte en toeslagen. De Belastingservice is gratis voor leden en hun partners. Ongeveer 3.500 goed geschoolde vrijwilligers vullen gedurende het jaar 200.000 belastingaangiftes en ongeveer 20.000 toeslagen in.

Wat kost een lidmaatschap?

Als nieuw lid betaal je maar € 25 voor de eerste 4 maanden. Hiermee kan je direct gebruik maken van de voordelen van het FNV-lidmaatschap. De contributie is daarna maximaal € 17,50 per maand.

Als student, gepensioneerde of werknemer met een (tijdelijk) lager inkomen, kan je contributie omlaag.

Word lid!