Gemeenten, maak haast met ondersteuning voor mensen in nood!

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 3 maart 2021

Nog maar een klein aantal gemeenten heeft het loket voor de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) opengesteld voor mensen in financiële problemen. FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De TONK is in het leven geroepen om mensen die in acute nood zaten en de huur of hypotheek niet meer konden betalen tegemoet te komen. De regeling zou gelden van 1 januari tot 1 juli. We zijn nu halverwege en mensen zijn nóg niet geholpen.'

'Gemeenten moeten nu echt haast gaan maken met de invoering van deze noodzakelijke steun. Ook roepen we het kabinet op om de periode waarin de TONK aangevraagd kan worden te verlengen.’

Problemen groot in vier grote steden

De vier grote steden zijn nog niet klaar voor de invoering van de TONK. Dit is problematisch omdat juist daar de problematiek naar verwachting vrij groot is vanwege de aanwezigheid van veel horeca en cultuur. Daar wonen ook relatief veel zelfstandigen en flexwerkers.

Zelfstandigen en flexwerkers

De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten is, na aandringen van FNV, in december 2020 aangekondigd door het kabinet als vangnet voor mensen die door de coronacrisis tussen wal en schip vallen en in grote financiële problemen dreigen te komen. Het gaat dan om bijvoorbeeld zelfstandigen voor wie de TOZO niet toereikend is om woonlasten van te kunnen betalen. Maar ook om flexwerkers waarvan de kortdurende WW is afgelopen, maar die niet in aanmerking komen voor bijstand vanwege het inkomen van een partner.

Meld je bij FNV

FNV roept mensen die in grote financiële problemen dreigen te komen zich te melden bij FNV. Door het verzamelen van signalen, kunnen we aandringen bij kabinet op verbetering van de regeling.