FNV veroordeelt besluit Turkije om uit Verdrag van Istanbul te stappen

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 31 maart 2021

Het verdrag van Istanbul is tien jaar geleden afgesloten binnen de Raad van Europa met als doel om geweld tegen vrouwen en meisjes uit te bannen. Het Europese Verbond van Vakverenigingen (EVV), waar de FNV deel van uit maakt, heeft de Turkse regering opgeroepen om niet uit het Verdrag te stappen.

Ook roept het EVV de Europese commissie op om in te blijven zetten op ratificatie van de Istanbulconventie door álle Europese landen.

Geweld tegen vrouwen neemt toe

Judy Hoffer, lid Dagelijks Bestuur FNV: 'Er waait al langer een conservatieve wind door Europa, waardoor vrouwenrechten en de rechten voor LHBTI-personen steeds meer onder druk komen te staan. Het is slecht nieuws dat na Polen en Hongarije nu ook Turkije uit het Istanbul-verdrag stapt, terwijl het geweld tegen vrouwen toeneemt. Helemaal sinds corona.'

Turkse vrouwen en vrouwenorganisaties, gesteund door vakbonden, demonstreren de laatste weken tegen het geweld tegen vrouwen en tegen het besluit van de Turkse regering om uit de Istanbulconventie te stappen. De FNV is solidair met Turkse vakbonden en steunt hun strijd.

In 2019 werden in Turkije 430 vrouwen vermoord. Sinds corona is het huiselijk geweld tegen vrouwen en meisjes flink gestegen.

Volgens de Europese vakbonden is het tijdstip van de aankondiging van Turkije, tijdens een VN bijeenkomst over de 'Status van Vrouwen', een bewuste provocatie en de zoveelste conservatieve aanval op internationale samenwerking.

Lees ook: www.etuc.org/en/pressrelease/etuc-urges-turkey-reconsider-pulling-out-convention-violence-against-women