Doe mee aan ons webinar over klimaat en energietransitie

Door Redactie 4 februari 2021

Op maandag 15 februari van 19.00 tot 21.00 uur organiseert de FNV het webinar ‘Klimaat & energietransitie, wat doen we als FNV!’ We gaan praten over de gevolgen van de energietransitie, wat onze visie is en welke concrete stappen en uitdagingen we tegenkomen in de praktijk. Maar ook bespreken we hoe we ons verbinden aan al die jongeren in de klimaatbeweging die zich grote zorgen maken over hun toekomst. Doe je mee aan ons webinar?

FNV-webinar over klimaat en energietransitie

We vragen je wel om je van tevoren even aan te melden. Je krijgt dan op 15 februari voor 16.00 uur een link van ons waarmee je kunt inloggen.

Ik meld me aan voor het FNV-webinar over klimaat en energietransitie

Energietransitie

Terwijl de klimaatverandering wereldwijd steeds duidelijker wordt, zien we ook dat er steeds meer stappen worden gezet om dit te stoppen. Met het akkoord van Parijs en het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot drastisch terug te dringen. Ook vakbonden waren daarbij betrokken om te zorgen dat het rechtvaardig gebeurt en dat er goede duurzame werkgelegenheid wordt gecreëerd. In Nederland noemen we dit de energietransitie.

Actieve rol voor de vakbond

Als FNV zijn we een groot voorstander van de energietransitie om het klimaat te redden. Er zijn namelijk geen banen op een dode planeet en omgekeerd is een planeet pas leefbaar als er ook goede werkgelegenheid en een leefbaar inkomen zijn. Dat komt niet vanzelf goed: we moeten ons daar als vakbond actief mee bemoeien. We zien ook heel duidelijk de keerzijde van de energietransitie als het gaat over de verdeling van de lasten: energiearmoede, verlies van werkgelegenheid, nieuwe groene banen, die zonder goede cao dreigen te vervallen in pulpbaantjes en toenemende flexibilisering. Dit is geen toekomstmuziek, we zien het nu al gebeuren.

Lasten eerlijk verdelen en nieuwe kansen

Als FNV willen we vooraan staan als de behartiger van de belangen van mensen die worden getroffen en we zien het als onze rol om samen met onze leden op te komen om de lasten van de energietransitie niet op de zwakste schouders te laten komen. Tegelijkertijd zien we ook kansen voor jonge mensen die het klimaat een warm hart toedragen en interesse hebben in werken in een duurzame economie. We hebben als FNV een duidelijke visie en zetten steeds meer concrete stappen. Meld je daarom aan via energietransitie@fnv.nl, laat je informeren en stel vragen via de chat.

Sprekers

Yanick Monk
Spreekt als kaderlid van de Voor14 campagne en werknemer bij AH to go over zijn concrete ervaringen met energiearmoede.

Kitty Jong
Onze vice-voorzitter en kandidaat-voorzitter over de visie van de FNV, de noodzaak om mee te doen, de dilemma’s en de uitdagingen van de energietransitie. Maar ook waarom we meedoen met de klimaatcoalitie.

Roel Berghuis
Roel is FNV-bestuurder bij Tata Steel en geeft een presentatie over de noodzaak om ook in de industrie te anticiperen op de energietransitie en de moeilijke uitdagingen die daarbij komen kijken.

Jacqueline van der Berg
Jacqueline is als kaderlid op lokaal niveau nauw betrokken bij de uitwerking van het klimaatakkoord in de Regionale EnergieStrategie en vertelt over wat we als FNV doen vanuit onze lokale netwerken.

John van Mullem
John werkt als teamleider bij de FNV en zit namens de FNV in de landelijke klimaatcoalitie. John vertelt wat de klimaatcoalitie doet, over de lokale coalities en de opbouw van een krachtige klimaatbeweging en de opmars naar de landelijke acties op 14 maart in coronatijd.

Wil Driessen
Wil is actie-kaderlid in Maastricht en vertelt over zijn ervaringen met het werken in lokale coalities, de noodzaak en de verbinding zoeken met jongeren.

De bijeenkomst zal worden gemodereerd door Thomas van Duin van onze kaderacademie.