Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Miljoenenaanbesteding coronacallcenters leidt tot fikse onderbetaling

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 02 februari 2021

De aanbesteding van ruim 200 miljoen euro die het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in totaal heeft gedaan voor de inzet van callcenters voor het bron- en contactonderzoek en het inplannen van coronatesten en vaccinaties, zorgen voor onderbetaling van duizenden medewerkers.

callcenters

Nog los van de waarschijnlijk tientallen miljoenen die buiten de officiële aanbesteding direct bij callcenters terecht zijn gekomen. De naar schatting ruim 6.000 callcentermedewerkers die via voornamelijk Teleperformance worden ingezet, lopen zo duizenden euro’s per jaar mis qua loon ten opzichte van hun collega’s bij de GGD. Bovendien bouwen deze medewerkers geen pensioen op. FNV wijst het ministerie op zijn voorbeeldfunctie en roept minister Hugo de Jonge op om verantwoordelijkheid te nemen. 

Verdienmodel VWS

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Het is onbegrijpelijk dat de overheid haar eigen regels zo slecht naleeft. Het is een verdienmodel, waarin het ministerie de opdracht uitbesteedt aan de goedkoopste. Er is totaal niet omgekeken naar de arbeidsvoorwaarden van medewerkers. Medewerkers die zeer belangrijk en onmisbaar werk doen voor de Nederlandse volksgezondheid. In tijden waar de overheid miljarden uittrekt om bedrijven en de economie te redden, wordt aan deze medewerkers een hongerloontje betaald. Dat is oneerlijk, gênant en onbeschoft.’

7.400 euro minder loon per jaar

Bij de GGD wordt de telefoon normaal opgenomen door de mensen van de eigen klantenservice. Voor het maken van de afspraken voor coronatests, vaccinaties en een deel van het bron- en contactonderzoek maakt het ministerie gebruik van ruim 6.000 medewerkers van voornamelijk Teleperformance. Zij verdienen op jaarbasis zo’n 7.400 euro (op basis van 32 uur per week) minder dan de collega’s van de GGD. Net onder de 10 euro bruto per uur, bouwen geen pensioen op en moeten gebruik maken van zelf aangeschafte materialen zoals een laptop. Ook krijgen zij niet betaald voor toiletbezoek – de zogenaamde plaspauzes – of bij een tijdelijke onbereikbaarheid door storingen, waardoor hun loon vaak nog lager uitpakt.

Witte vlekken pensioen

Ook vindt de FNV het schandalig dat de callcentermedewerkers geen pensioen opbouwen. Vanuit het pensioenakkoord is juist afgesproken dat meer mensen pensioen moeten gaan opbouwen. Het terugdringen van de zogenaamde witte vlek. Dat is voor medewerkers belangrijk, maar heeft ook een maatschappelijk en economisch belang. Dat de overheid nu zelf bijdraagt aan het vergroten van deze witte vlek, vindt de vakbond onacceptabel.

Elzinga: ‘Wij begrijpen dat dit piektijden zijn en dat niet iedereen rechtstreeks kan worden aangenomen bij de GGD. Maar wij willen dat het ministerie bij deze aanbestedingen wel eisen stelt aan leveranciers, zoals gelijk loon en pensioenopbouw. Het is immers een uitbreiding van de capaciteit van het werk van de GGD. Wij willen dat minister Hugo de Jonge hier direct actie op te onderneemt.’