Corona-agressie: FNV roept mensen op meer respect te hebben voor werkenden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 oktober 2020

De FNV roept mensen op, respect te hebben voor werkenden in het OV, in ziekenhuizen, winkels, op straat en in publieke ruimten. Het toenemend aantal incidenten deze week -zoals in de stadsbus in Amsterdam en een trein bij Haarlem-Spaarnwoude waar OV-personeel mishandeld werd, passagiers die steekwapens bij zich hebben, en vorige week in een ziekenhuis in Den Haag- maken dat veel werknemers zich steeds onveiliger voelen.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De maat is vol. Veel mensen die maatregelen in ons aller belang moeten handhaven zoals treinconducteurs en gemeentelijke handhavers spreken mensen aan en krijgen vaker agressie terug, horen wij van onze leden. Teveel mensen houden geen afstand van bijvoorbeeld winkelmedewerkers en buschauffeurs of volgen de verplichting of het dringende advies een mondkapje te dragen niet op. Dit veroorzaakt stress en een onveilig werkklimaat. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor een veilig werkklimaat en we overleggen met hen over oplossingen. Maar vandaag zeggen we als grootste werknemersorganisatie van Nederland: blijf van onze mensen af, zet ze niet onder druk door scheldpartijen, en volg hun instructies op. Kortom: heb respect voor ze.’

Overbelast

Ook in ziekenhuizen neemt de agressie toe, nu patiënten weer vaker verplaatst moeten worden. Een week geleden gaf het Haaglanden Medisch Centrum aan meer beveiliging in te schakelen na een reeks incidenten. Jong: ‘Onacceptabel dat zorgmedewerkers ook nog eens met agressieve patiënten of bezoekers te maken krijgen terwijl zij in deze tijd alweer overbelast raken door coronapatiënten, óók omdat teveel mensen de regels niet opvolgen.’

Handhaving

Elk incident in het OV heeft een enorme weerslag op het slachtoffer, diens familie en collega’s. In de trein spreken conducteurs reizigers aan die geen mondkapje dragen, met het risico dat het escaleert en de conducteur niet weet of op het volgende perron de politie of Veiligheid & Servicemedewerkers ter ondersteuning aanwezig zijn. In de bus verwachten reizigers vaak van de chauffeur dat deze handhaaft als er iemand is zonder mondkapje, terwijl de chauffeur geen bevoegdheden heeft, op de weg moet letten en geacht wordt op tijd te rijden. In winkels vindt personeel het lastig mensen te wijzen op afstand houden en het dringende advies een mondkapje te dragen, ook omdat regels niet duidelijk zijn.

Landelijke maatregel

Jong: ‘De overheidsrichtlijn waarin staat dat iedere ondernemer zelf mag bepalen of er mondkapjes in zijn winkel gedragen moeten worden, werkt niet. Dat zorgt voor onduidelijkheid bij het winkelend publiek, dat in confrontaties kan uitmonden met werknemers die mensen erop aanspreken. Er moet een eenduidige en landelijke maatregel komen, inclusief een plan voor handhaving.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.