Werk moet lonen!

Door Redactie 16 september 2020

De Europese Commissie zegt het ons na: ‘Werk moet lonen!’ In haar eerste “State of the Union”-toespraak – zeg maar de Europese troonrede – benadrukte de Europese Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen dat werk voor veel mensen tegenwoordig niet meer loont. Er is teveel concurrentie op lage lonen en sociale dumping ondermijnt een eerlijke en sociale Europese markt.

Om deze race naar beneden te stuiten zal de Commissie binnenkort een wetgevingsvoorstel indienen voor een verplicht kader voor minimumlonen in de lidstaten.

Iedereen moet recht hebben op een fatsoenlijke bodem in de beloning, hetzij doordat het loon collectief onderhandeld is, hetzij doordat er een wettelijk minimumloon wordt gerespecteerd. Dat gaf Von der Leyen als motivatie voor deze nieuwe Europese richtlijn. De FNV zet zich samen met de andere Europese vakbonden al langer in om de Commissie te overtuigen dat fatsoenlijke minimumlonen juist nu voor iedereen geborgd moeten worden.

Vicevoorzitter Tuur Elzinga: “Collectieve onderhandelingen zijn onmisbaar voor fatsoenlijke loonafspraken. Daar maken wij ons hard voor. Mooi dat Von der Leyen duidelijk uitspreekt dat werk moet lonen en dat er in de EU geen plaats is voor loondumping. We zijn dan ook benieuwd naar de concrete voorstellen om lonen te verhogen en oneerlijke concurrentie tegen te gaan.”

In de State of the Union schetste Von der Leyen verder haar visie op een ‘Next Generation EU’. Om Europa in staat te stellen groen, digitaal en veerkrachtiger te worden, zal de Europese Commissie zich onder meer richten op:

• Bescherming van de gezondheid, de bestaansmiddelen van burgers en de stabiliteit van de economieën;
  • Versterking en implementatie van de Europese klimaatdoelstellingen met een verhoging van de 2030-doelstelling voor emissiereductie tot minimaal 55% en de belofte dat 37% van de fondsen onder het EU herstelplan ‘Next Generation EU’ uitgegeven moeten worden volgens de doelstellingen van de EU Green Deal;
  • Versterking van de inzet op de digitale transitie, met name op het gebied van data, technologie en infrastructuur en de belofte dat áls de OECD niet snel mondiale bindende afspraken maakt over de invoering van een digitaks, de Europese Commissie begin volgend jaar een EU wetsvoorstel indient;
  • Versterking van de interne markt;
  • Versterking van de strijd tegen racisme en de inzet op non-discriminatie, door de praktijken in alle lidstaten te bekijken en het respecteren van de ‘rule of law’ als uitgangspunt voor de toewijzing van alle EU-fondsen te nemen.