Wegkijken is geen optie!

Oproep maatschappelijk collectief aan Den Haag vanwege beschamende ‘Moria-deal’

Door Redactie 24 september 2020

Iedereen heeft de vreselijke beelden kunnen zien van de branden in het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse Lesbos. En van de chaos sindsdien. Deze ramp is een wake-up call. Een gevolg van falend beleid, nationaal en Europees. Wij kunnen en mogen niet langer wegkijken.

Opnemen deel van de slachtoffers van Moria

Nederland moet nu een eerlijk aandeel nemen in het opnemen van een deel van de slachtoffers van Moria. Daarnaast moet Nederland met de overige EU-lidstaten humanitaire hulp geven die verder gaat dan het bouwen van een tentenkamp. En bijdragen aan een solide Europees migratiepact om te voorkómen dat dit soort rampen zich in de toekomst blijven voordoen.

Breed maatschappelijk collectief

Deze oproep doet een breed maatschappelijk collectief aan de regeringscoalitie vandaag in het Algemeen Dagblad, Volkskrant en Trouw. Het collectief bestaat uit onder andere vakbonden, maatschappelijke en religieuze organisaties, bestuurders, advocaten, wetenschappers, politieke partijen, jongerenorganisaties en bekende Nederlanders. Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de zogenaamde ‘Moria-deal’ tijdens het algemeen overleg van Justitie en Veiligheid.

#wegkijkenisgeenoptie

Wij roepen iedereen op om steun te geven. Betuig je steun op social media met de hashtag #wegkijkenisgeenoptie.